کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کشف علت گزگز دست چپ برای رفع نگرانی‌های شما

دست عضوی حیاتی و مهم از بدن است که علی‌رغم اینکه بیشترین ارتباط و تعامل را با محیط اطراف دارد، کمتر به آن اهمیت داده می‌شود. انسان‌ها در طول زندگی خود ممکن است درگیر بیماری‌ها و عارضه‌های بسیاری شوند.گاهی بیماری‌ها می‌توانند به‌صورت مشکلاتی در دیگر اعضای بدن ظاهر شده و به‌نوعی هشدار و خبررسانی کنند. یکی از مواردی که ممکن است بسیاری از افراد آن را تجربه کرده باشند، مورمورشدن دست چپ و بی‌حس شدن آن است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با علت گزگز دست چپ که می‌تواند نشانه بیماری و یا مشکلات دیگری در بدنتان باشد، آشنا سازیم و بگوییم که برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

علت گزگز دست چپ

 

چرا باید با علت گزگز دست چپ آشنا شویم؟

اگر در حال خواندن این بخش از مقاله هستید به‌احتمال زیاد جزء آن دسته از افرادی هستید که بی‌حس شدن و مورمورشدن دست چپ را هرازگاهی تجربه کرده‌اید! شاید این موضوع شما را قدری نگران کرده باشد. احتمالاً برایتان این سؤال ایجاد شده است که گزگز انگشت دست چپ نشانه چیست؟
آیا علت گزگز کف دست چپ می‌تواند نشانه یک بیماری و عارضه جدی در بدن باشد؟ چطور می‌توان این مشکل را برطرف نمود و آیا باید به پزشک مراجعه کرد و یا اینکه مشکل خاصی نیست، به‌مرورزمان برطرف شده و می‌توان آن را نادیده گرفت؟ درهرصورت ما قصد داریم پاسخ تمامی سؤالات شما را بدهیم. دلیل مورمورشدن دست چپ می‌تواند شامل این موارد باشد.

 

ارتباط بیماری‌های قلبی عروقی و کم‌خونی با علت گزگز دست چپ

یکی از علت‌های مورمورشدن دست چپ کم‌خونی است؛ در واقع هنگامی که فرد به کم‌خونی مبتلا است، جریان خون ضعیفی در بدنش در حال جریان است. ازآنجایی‌که جریان خون به حد کافی نمی‌تواند در بدن فرد گردش داشته باشد، می‌تواند باعث بی‌حسی دست چپ و حتی دست راست شود.
چنانچه دلیل مورمورشدن دست چپ و بی‌حسی آن مربوط به کم‌خونی باشد، شما علائم دیگری را همچون سردرد و احساس سردی در انگشتان دست را هم تجربه خواهید نمود. بیماری‌ها و عارضه‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین علت گزگز انگشت دست چپ هستند.
بیماری‌ها و عارضه‌های قلبی حتی می‌توانند منجر به گزگز انگشتان هر دودست هم شوند. اگر علاوه بر احساس گزگز انگشتان، دارای علائم دیگری مانند احساس درد قفسه سینه و یا تنگی نفس هم بودید، حتماً در اولین فرصت به یک پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید.

 

آیا کم‌کاری تیروئید و ام‌اس موجب گزگز دست می‌شود؟

بیماری کم‌کاری تیروئید جزء آن دسته از بیماری‌هایی است که علائمی را مانند بی‌حس شدن دست چپ و احساس سوزن‌سوزن‌شدن دردناکی را در دستان شما ایجاد می‌کند. اگرچه کم‌کاری تیروئید به‌ندرت و خیلی کم باعث ایجاد گزگزی می‌شود.
اما درهرصورت بیماری کم‌کاری تیروئید جزء آن دسته از مواردی است که در صورت مشاهده بی‌حسی انگشتان باید نسبت به آن قدری مشکوک شد! دیگر دلیل مورمورشدن دست چپ، بیماری مالتیپل اسکلروزیس است که تحت عنوان بیماری‌ام اس هم شناخته می‌شود.
بیماری‌ام اس جزء آن دسته از بیماری‌هایی است که یکی از علائم آن گزگز و بی‌حسی انگشتان دست و همچنین لرزش دست‌وپا است. این لرزش دست‌وپا ممکن است هم به‌صورت خفیف و هم به شکل شدید باشد. گاهی نیز فرد در زمان راه‌رفتن، دچار لرزش و عدم تعادل در راه‌رفتن هم می‌شود.

 

گزگز دست چپ به‌خاطر تغییرات سطح قند خون و آسیب‌های عصبی

زمانی که سطح قند خون بالا می‌روید یا به عبارت ساده‌تر دیابت می‌تواند باعث آسیب عصبی و بی‌حسی و گزگز شدن دست شود. انجام آزمایش قند خون به طور مستمر در بازه‌های زمانی منظم، پرهیز از مصرف شیرینی و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد مانند نوشابه و شکلات و به‌طورکلی کنترل سطح قند خون می‌تواند در برطرف‌شدن گزگز دست بسیار مؤثر باشد
زمانی که آسیب‌هایی به اعصاب دست انسان وارد می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد اختلال در پیام‌های ارسال شده از سوی مغز شده و همین عامل می‌تواند دلیل مورمورشدن دست چپ و بی‌حسی آن باشد. آسیب‌دیدن اعصاب می‌تواند به دلیل صدمات و یا حتی عفونت باشد. برای درمان آسیب‌های عصبی ممکن است پزشک برای شما، فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. توجه داشته باشید که آسیب عصبی در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به عوارض طولانی‌مدت شود.

 

شکستگی استخوان و سندروم تونل کارپال علت گزگز دست چپ

علت گزگز دست چپ می‌تواند به دلیل شکستگی استخوان هم باشد که در این حالت شما تورم و یا حتی دردهم دارید. برای درمان استخوان‌های شکسته باید استخوان‌ها به‌خوبی جاافتاده باشند و تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشود باید بی‌حرکت باقی بمانند.
پس از بهبود شکستگی استخوان گزگز دست هم برطرف خواهد شد. به‌صورت کلی سردرد‌های میگرنی و به‌خصوص میگرن از نوع همی پلژیک که جزء نادرترین میگرن‌هاست می‌تواند باعث ضعف موقتی یک سمت بدن شده که در نهایت موجب بی‌حس شدن دست چپ و ایجاد حالت گزگز شود. از دیگر عوارض میگرن، حالت تهوع و سرگیجه است.
سندرم تونل کارپال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی رایج است که می‌تواند باعث درد، بی‌حس شدن و گزگز انگشتان دست شود. اگر بخواهیم این مورد را ساده‌تر برایتان بیان کنیم باید بگوییم سندرم تونل کارپال از اختلال‌های عصبی رایج بوده و زمانی افراد آن را تجربه می‌کنند که عصب میانی که از ساعد به سمت کف امتداد دارد، در ناحیه مچ دست تحت‌فشار قرار گرفته شود. بهتر است بدانید که علت سندروم تونل کارپال می‌تواند مواردی همچون عامل وراثت، بارداری، صدمه دیدن و یا جراحت باشد.

 

گزیدگی حشرات و کمبود ویتامینی علت گزگز دست چپ

اگر احساس گزگز در انگشتان دستتان می‌کنید قبل از آنکه نگران شوید مطمئن شوید که دستتان توسط حشره‌ای گزیده نشده است! گزیده شدن دست توسط حشرات نیز می‌تواند باعث گزگز در انگشتان دست شود. نیش حشرات می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کرده و منجر به تورم و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده شود.
اگر موقع خواب دستتان در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و زیر فشار باشد ممکن است باعث گزگز کردن انگشتان دست چپ و بی‌حسی آن‌ها شود. چنانچه مشکل بی‌حسی دست به دلیل وضعیت نامناسب در حین خواب باشد مدتی بعد از بیدارشدن برطرف خواهد شد. گاهی اوقات این حس ناخوشایند بی‌حس را می‌توانید در قسمت پا‌هایتان هم تجربه کنید و فقط مختص به دست نیست!
ویتامین ب۱۲ جزء یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی بدن است. این ویتامین باعث بهبودیافتن عملکرد سیستم اعصاب انسان می‌شود. چنانچه بدن شما با کمبود این ویتامین حیاتی مواجهه باشد، احتمال دارد منجر به بی‌حسی دست‌های چپ و راست و گزگز شدن انگشتان دستتان شود.
همین‌طور پا‌هایتان را هم می‌تواند تحت‌تأثیر قرار دهد و شما احساس بوربور شدن و بی‌حسی را علاوه بر دست، در پا‌های خود نیز تجربه کنید! مصرف برخی از دارو‌ها به دلیل آسیب به قسمت عصبی بدن می‌توانند علائمی همچون بی‌حسی و گزگز انگشتان دست را داشته باشند. از جمله این دارو‌ها می‌توان به دارو‌هایی مانند دارو‌های درمان سرطان، دارو‌های درمان فشارخون بالا، سل، ایدز و یا دارو‌های درمان برخی از عفونت‌ها اشاره کرد.

 

آیا علت گزگز دست چپ می‌تواند به فعالیت بدنی بالا و بارداری مربوط شود؟

از دیگر دلیل مورمورشدن دست چپ داشتن فعالیت بدنی زیاد در طول روز است به‌خصوص اگر این فعالیت بدنی به‌گونه‌ای باشد که دستان را زیاد درگیر کند. در این حالت شما در پایان روز احساس می‌کنید که مچ دستتان به‌شدت خسته است و درد می‌کند؛ احساس این خستگی می‌تواند باعث ایجاد حس گزگز و سوزن‌سوزن‌شدن در دست شود.
کسانی که شغلشان به‌گونه‌ای است که دستشان بسیار درگیر کار است؛ مانند کسانی که کار تایپ انجام می‌دهند و یا خیاطانی که همواره دست به قیچی هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض مشکل بی‌حسی دست قرار دارند.
بی حس‌شدن دست چپ یکی از عارضه‌های رایج در بین بانوان باردار است که معمولاً به دلیل وزن زیاد، ورم دست‌وپا ایجاد می‌شود. در خصوص این موضوع باید بگوییم که احساس گزگز دست در دوران بارداری خیلی نگران‌کننده نیست و این معضل پس از زایمان‌کردن، حل و برطرف خواهد شد.
از جمله دیگر علت‌های شایع بی‌حس شدن و مورمور دست چپ در خواب احتباس مایعات در بدن است. آن دسته از کسانی که وزن بسیار بالایی دارند و در برنامه روزانه‌شان جایی برای ورزش باز نکرده‌اند و یا رژیم غذایی متعادلی ندارند، مایعات در بدنشان جمع شده و باعث متورم‌شدن دست و پا‌ها و حس ناخوشایند گزگز و مورمورشدن می‌شود.

 

کمبود ویتامینی مهم‌ترین علت گزگز کف دست چپ

جالب است بدانید که بین کمبود ویتامین در بدن و احساس گزگز در دستان، رابطه تنگاتنگی وجود دارد چرا که بسیاری از ویتامین‌ها در بدن نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی ما دارند. گاهی اوقات بدن ما دچار کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌شود‌ که این می‌تواند منجر به آسیب عصبی و متعاقباً احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دستانتان باشد. برخی از ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها در بدن منجر به ایجاد گزگز در دستان می‌شوند شامل این موارد است:

  • ♦ فقر و کمبود ویتامین ب 12
    همان گونه که پیش‌تر هم در این مورد صحبت کردیم، ویتامین ب 12 جزو یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی بدن است. این ویتامین در میوه‌هایی همچون موز و انواع و اقسام لبنیات و سبزیجات یافت می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از قرص ب12، به فرآیند جذب این ویتامین به بدن سرعت می‌بخشد اما مصرف آن باید به‌اندازه و ترجیحاً تحت‌نظر پزشک مربوطه باشد.
  • ♦ فقر و کمبود کلسیم
    از دیگر دلایلی که منجر به ایجاد بی‌حسی و گزگز دستان می‌شود، کمبود کلسیم در بدن است. کلسیم در مواد غذایی مختلفی از جمله لبنیات، گردو، پرتقال و سبزی‌هایی همچون اسفناج یافت می‌شود. درصورتی‌که با انجام آزمایش، تشخیص داده شود که بدنتان دارای کمبود کلسیم است باید مواد غذایی و خوراکی‌های حاوی کلسیم را در حتماً در رژیم و برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • ♦ فقر و کمبود آهن
    فقر آهن نیز می‌تواند باعث ایجاد حس مورمورشدن و بی‌حسی دست شود. فقر و کمبود آهن در بدن موجب کم‌شدن سطح گلبول‌های قرمز و خواب‌رفتن و گزگز دست شود. اگر در انجام آزمایش تشخیص داده شود که شما دارای فقر آهن هستید بهتر است مواد غذایی حاوی آهن همچون عدس، جگر، گوجه‌فرنگی و گوشت گوسفند را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. همچنین ممکن است پزشک توصیه کند که فولیک‌اسید مصرف کنید.
  • ♦ فقر و کمبود ویتامین دی در بدن
    اگر در بدن شما به میزان کافی ویتامین دی وجود نداشته باشد، در جذب کلسیم به بدن مشکلاتی ایجاد می‌شود و همین موضوع می‌تواند دلیل مورمورشدن دست چپ و بی‌حسی آن باشد. یک راه ساده برای جذب و دریافت ویتامین دی برای بدن، قرارگرفتن در معرض نور آفتاب است.

علاوه‌برآن بسیاری از مواد غذایی مانند زرده تخم‌مرغ، قارچ، میگو و ماهی و به‌طورکلی غذاهای دریایی غنی از ویتامین دی هستند که می‌توانید آن‌ها را به نحوی در برنامه غذایی خود قرار دهید. چنانچه تمایلی به غذاهای دریایی ندارید می‌توانید از قرص ویتامین دی استفاده کنید.

 

آزمایش‌های لازم برای کشف علت و درمان گزگز کردن انگشتان دست چپ

چنانچه گزگز و بی‌حس شدن دست را تجربه کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص دلیل مورمورشدن دست چپ ممکن است سؤالات بسیاری را از شما بپرسد تا به مشکل اصلی پی ببرد. سؤالاتی همچون سابقه بیماری، سابقه مصرف دارو، میزان فعالیت‌های شغلی و عادت‌های غذایی جزء رایج‌ترین سؤالاتی هستند که توسط پزشک از شخص شما پرسیده می‌شود.
برای‌آنکه پزشک بتواند تشخیص درستی را در خصوص مشکل شما بدهد بهتر است بادقت به این سؤالات پاسخ داده و پزشک را در ریز جزئیات مواردی که باید بداند قرار دهید. علاوه‌برآن ممکن است پزشک صلاح بداند برای تشخیص درست‌تر و بهتر مشکل شما آزمایشاتی را به شرح زیر انجام دهید:

  • ♦ آزمایش خون
    یکی از آزمایشاتی که پزشک به‌احتمال زیاد از شما می‌خواهد که انجام دهید آزمایش خون است. با کمک آزمایش خون پزشک می‌تواند بررسی کند که آیا بدن شما دارای ویتامین‌های لازم است؟ آیا مبتلا به کم‌خونی هستید یا خیر؟ در آزمایش خون، تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها در خون بررسی می‌شود که این کار می‌تواند به تشخیص کم‌خونی و یا عفونت کمک کند. ذکر این مورد حائز اهمیت است که آزمایش خون به‌تنهایی برای تشخیص دلیل مورمورشدن دست چپ و بی‌حسی آن کافی نباشد و آزمایش‌های دیگری نیز ممکن است انجام شود. درصورتی‌که تشخیص داده شد شما به کم‌خونی مبتلا هستید، پزشک راهکار‌های لازم را برای درمان کم‌خونی به شما ارائه خواهد داد و دارو‌هایی را برایتان تجویز می‌کند.
  • ♦ آزمایش دیابت
    آزمایش دیابت یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های خون است که برای سنجش میزان قند خون بدن گرفته می‌شود. ممکن است پزشک برای بررسی اینکه آیا شما مبتلا به دیابت هستید یا خیر، آزمایش قند خون را تجویز نماید. درصورتی‌که تشخیص داده شد شما به دیابت مبتلا هستید، دارو‌های لازم برای کنترل بیماری تجویز خواهد شد.
  • ♦ ام‌آرآی
    ‌ام‌آرآی نوعی عکس‌برداری از بدن است. ام‌آرآی معمولاً برای عکس‌برداری از بافت‌ها و قسمت‌های نرم بدن استفاده می‌شود. ام‌آرآی به پزشک کمک می‌کند تا وجود بافت‌های غیرطبیعی که بر روی اعصاب میانی تأثیر گذاشته‌اند را مورد بررسی قرار دهد تا مشکلاتی از قبیل زخم، آسیب‌دیدگی یا تومور که احتمال دارد در خود عصب وجود داشته باشند را پیدا نماید.
  • ♦ بیوپسی پوست یا نمونه‌برداری
    در صورت صلاحدید پزشک شاید شما مجبور به انجام بیوپسی پوست یا همان تصویربرداری از پوست باشید. نمونه‌برداری از پوست به معنای برداشت یک نمونه‌ای کوچک از سطح بدن است. لازم است بدانید که این کار یک روش تشخیصی است که می‌تواند به شناسایی علت زمینه‌ای احساس سوزن‌سوزن‌شدن کمک کند. در واقع بیوپسی پوست برای بررسی انتهای تار‌های عصبی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

 

اقدامات درمانی پس از کشف علت گزگز دست چپ در میان افراد

برای درمان گزگز و بی‌حسی دست چپ روش‌های بسیار وجود دارد. قبل از هر چیز پزشک باید بداند که علت اصلی گزگز و بی‌حسی دست چه موضوعی است و بعد از آن برای درمان اقدامات لازم انجام شود. به‌صورت کلی این موارد برای درمان مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  • ♦ ماساژ، کمپرس سرد، مچ‌بند و دم‌نوش‌های گیاهی
    علاوه بر درمان‌های پزشکی، درمان‌های خانگی نیز وجود دارد که ممکن است به درمان بی‌حسی و گزگز شدن انگشتان دست کمک کند. درصورتی‌که گزگز انگشتان ناشی از فعالیت‌های زیاد و فشار کاری باشد ممکن است پزشک ماساژ استفاده از کمپرس سرد و یا نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی را توصیه نماید.
    توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه این روش‌های خانگی می‌توانند مؤثر هم باشند و موجب تسکین موقت شوند؛ اما نباید به‌هیچ‌عنوان جایگزین درمان پزشکی قرار گیرند.
  • ♦ مصرف‌کردن مکمل و ویتامین‌های غذایی
    همان‌طور که گفتیم یکی از عللی که می‌تواند دلیل مورمورشدن دست چپ شود، کمبود ویتامین و کم‌خونی است. درصورتی‌که پزشک کمبود ویتامین و یا کم‌خونی را در شما تشخیص دهد برایتان مکمل و انواع و اقسام ویتامین‌ها را تجویز می‌کند که باید در یک بازه زمانی مصرف نمایید. اکیداً توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان اقدام به مصرف سرخود ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نکنید.
  • ♦ فیزیوتراپی
    فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی است که در درمان اختلالات دستگاه اسکلتی و دستگاه عصبی به کار برده می‌شود. فیزیوتراپی روش دیگری است که می‌تواند نقش بسیار مؤثری را در رفع بی‌حسی و گزگز دست داشته باشد. این روش درمانی با استفاده از تکنیک‌های خاص خود که شامل، کایروپراکتیک، سرمادرمانی و یا تمرینات کششی و تقویتی است، به بازگشت عملکرد شما و بهبودی عارضه کمک می‌کند.
  • ♦ طب سوزنی
    طب سوزنی از دیگر درمان‌هایی است که برای برطرف‌کردن گزگز کردن انگشتان دست استفاده می‌شود. طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود گردش خون در دست و مچ دست کمک کند. تحقیقات علمی صورت‌گرفته نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند در درمان سندروم تونل کارپال که یکی از علل شایع سوزن‌سوزن‌شدن انگشتان دست است، مؤثر باشد.
    طب سوزنی توسط‌ یک پزشک مجرب و حاذق و با استفاده از سوزن‌های استریل انجام می‌شود. بااین‌حال این درمان برای آن دسته از عزیزانی که از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، مناسب نیست.
  • ♦ جراحی کردن دست
    درصورتی‌که پزشک شما تشخیص دهد که علت گزگز دستتان به دلیل سندروم تونل کارپال است ممکن است روش جراحی را برای درمان انتخاب کند. البته لازم به ذکر است که برای درمان سندروم تونل کارپال دو روش جراحی و غیرجراحی وجود دارد.

درصورتی‌که علائم بیمار شدید باشد طبیعتاً روش جراحی انتخاب خواهد شد. جراحی دست یک روش کم تهاجمی است و بهبودی در زمان کوتاهی حاصل می‌شود. در روش جراحی نیازی به بیهوشی نیست و جراحی تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. در روش غیرجراحی، پزشک اقدامات دیگری همچون تزریق در مچ دست و یا تجویز داروهای ضدالتهاب را انجام می‌دهد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به‌صورت مفصل در خصوص علت گزگز دست چپ صحبت کنیم و شما را در جریان اطلاعاتی که لازم است بدانید، قرار دهیم. اکنون که مطلع هستید که دلیل مورمورشدن دست چپ چیست و همچنین می‌دانید که بی‌حسی انگشتان دست می‌تواند نشانه یک مشکل و عارضه جدی در بدن باشد بهتر است درصورتی‌که گزگز انگشت دست را تجربه کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
اکیداً توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان نسبت به مورمورشدن دست چپ بی‌توجه نبوده و آن را نادیده نگیرید. همچنین سراغ درمان‌های سنتی و خانگی نروید چرا که ممکن است بی‌حسی و مورمورشدن دست چپ نشانه یک تهدید جدی برای حیات شما باشد؛ بنابراین در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی این مشکل شناسایی و درمان‌های لازم صورت گیرد.