کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا درد لگن نشانه بارداری است؛ سوالی متداول در میان خانم‌های باردار

یکی از آرزوهایی که بسیاری از زنان در قلب خود می‌پرورانند، لذت مادر شدن و در آغوش گرفتن نوزاد است. هر چند دوران بارداری یکی از سخت‌ترین دوران‌های زندگی هر زنی به شمار می‌رود، اما بسیاری از زنان حاضرند این دوران را سپری کنند و در نهایت نوزاد خود را با عشق در آغوش بگیرند. اما شروع بارداری همواره با علائمی همراه است که برخی از آن‌ها بسیار شایع هستند و برخی دیگر به ندرت پیش می‌آیند. یکی از سوالاتی که برای زنان در آغاز بارداری به وجود می‌آید این است که آیا درد لگن نشانه بارداری است؟ ما در ادامه مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ داده و در مورد درد لگن در دوران بارداری صحبت کنیم؛ خوشحال می‌شویم اگر شما نیز تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

آیا درد لگن نشانه بارداری است

آیا درد لگن نشانه بارداری است و حقایقی درباره آن

گاهی اوقات زنان با دردهایی در لگن خود مواجه می‌شوند که منشاء اصلی آن را نمی‌دانند؛ در این گونه مواقع ممکن است این سوال به ذهن آن‌ها خطور کند که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم گاهی اوقات می‌توان گفت که لگن درد نشانه بارداری است؛ اما این موضوع در مورد هر فردی صدق نمی‌کند. بنابراین اگر با چنین دردی در جسم خود مواجه شدید، در اولین فرصت به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مراجعه نموده و ریشه اصلی آن را پیدا کنید.
و اما پزشکان می‌گویند که در ماه‌های ابتدایی بارداری، دردی که در قسمت لگن احساس می‌کنید کاملاً طبیعی است. چرا که با آغاز دوران بارداری، رحم باید فضای خود را گسترش دهد تا جنین بتواند به راحتی زندگی خود را برای 9 ماه در این قسمت از بدن مادر آغاز نماید. به علاوه در بدن مادر تغییرات هورمونی بسیار زیادی اتفاق می‌افتد که سبب کشیده شدن رباط‌های لگن می‌گردد. تمامی این موارد اصلی‌ترین علت به وجود آورنده درد لگن در این دوران حساس و مهم هستند.
این شرایط کاملاً عادی است، اما در برخی از مواقع، ممکن است درد لگن به سبب یک موضوع غیر عادی رخ داده باشد و این درد یک علامت خطرناک به شمار رود. در این گونه مواقع، یک پزشک متخصص تنها کسی است که می‌تواند به ما کمک کرده و به تشخیص این موضوع برسد که آیا این درد لگن طبیعی است یا خیر؟

 

آیا درد لگن نشانه بارداری است و ارتباط آن با لانه گزینی تخمک

ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ اما قبل از هر چیز اجازه دهید اندکی شما را با لانه گزینی تخمک آشنا کنیم. چرا که در بسیاری از مواقع، درد لگن با لانه گزینی تخمک، ارتباط خاصی با همدیگر دارند. به طور کلی زمانی که تخمک از تخمدان آزاد شده و در یکی از لایه‌های درونی رحم جای می‌گیرد، لانه گزینی اتفاق افتاده است. به سبب آن که رحم و تخمدان هر دو در قسمت لگن واقع شده‌اند، پس بدیهی است که گاهی اوقات درد لگن نشان دهنده فرایند لانه گزینی تخمک باشد.
بنابراین اگر شما به تازگی برای بارداری اقدام کرده‌اید و چند روز نزدیک به چرخه قاعدگی خود با درد لگن مواجه هستید، ممکن است این موضوع به سبب لانه گزینی و آغاز شکل گیری جنین در رحم شما به وجود آمده باشد. در واقع لانه گزینی اولین مرحله‌ای است که جنین شکل گرفته و ارتباط خونی او با مادر برقرار می‌شود. در این مرحله فعل و انفعالات بین سلولی جنین آغاز شده و جنین را به لایه‌های عمیق رحم مادر متصل می‌کند. این امر که همان پدیده لانه گزینی است، با علائمی مانند لکه بینی و درد لگن همراه است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

با علت درد لگن در دوران بارداری آشنا شوید.

حال که تا اینجای مقاله تا حدودی توانستیم به پاسخ این سوال برسیم که آیا درد لگن نشانه حاملگی است یا خیر؟ خوب است اندکی نیز با اصلی‌ترین دلایل بروز درد لگن در دوران بارداری آشنا شویم. چرا که بسیاری از زنان به محض آن که با آغاز دوران بارداری خود روبرو شدند، درد لگن را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات این درد تا انتهای دوران بارداری و به دنیا آمدن نوزاد ادامه دارد؛ به همین سبب باید با مهم‌ترین دلایل آن آشنا باشیم:

  • ♦ اختلالات هورمونی: این اختلال به آن سبب رخ می‌دهد که بدن مادر با عدم تعادل هورمون‌ها مواجه می‌شود. در واقع زمان بارداری آغاز افزایش ترشح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن مادر است. همزمان با افزایش این هورمون‌ها، رباط‌های لگن نیز نرم شده و شروع به کشیده شدن می‌کنند. این امر دردهایی را در قسمت لگن به وجود می‌آورد که کاملاً طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. البته این نوع درد در آغاز بارداری رخ داده و به مرور زمان که مادر به لحظه زایمان نزدیک می‌شود، افزایش پیدا می‌کند.
  • ♦ فشار وزن جنین: در صورتی که مادران باردار در ماه‌های آخر بارداری خود با درد لگن مواجه شوند، ممکن است به سبب رشد جنین و افزایش وزن او باشد. پزشکان عقیده دارند که جنین در ماه‌های آخر بارداری، رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بنابراین رباط‌ها و عضلاتی که در قسمت لگن قرار دارند، با فشار زیادی مواجه شده و درد لگن را ایجاد می‌کنند.
  • ♦ عفونت ادراری: اگر بخواهیم به یکی از شایع ترین علتهای درد لگن در دوران بارداری اشاره کنیم، بدون شک از عفونت ادراری نام خواهیم برد. چنین عفونتی نه تنها درد فراوانی به همراه دارد، بلکه باعث ایجاد سوزش و خارش در هنگام ادرار می‌شود. فراموش نکنید که عفونت ادراری در یک زن باردار، باید توسط متخصص زنان و زایمان بررسی و درمان شود. چرا که در صورت تداوم عفونت ممکن است آسیب هایی مانند عفونت کلیه یا زایمان زودرس برای مادر به وجود آید.
  • ♦ انقباضات شکم: انقباضات شکم پر یکی از اتفاقات طبیعی است که هر مادری در دوران بارداری آن را تجربه میکند. زمانی که عضلات شکم منقبض شد، به ناحیه لگن فشاری دو چندان وارد می‌شود و این موضوع درد خفیف یا متوسطی در لگن ایجاد می‌کند. چنین انقباضی در ۵ ماه پایان بارداری، بیش از هر زمان دیگری رخ می‌دهد. خوشبختانه انقباضات شکم کاملاً طبیعی هستند و نشان دهنده تغییرات بدن مادر برای نگهداری جنین و سپس زایمان به شمار می‌روند. اما فراموش نکنید که اگر این انقباضات بیش از ۴ ساعت به طول انجامید، باید حتما پزشک خود را در جریان این تغییرات قرار دهید.
  • ♦ یبوست: برخی از خانم‌ها در دوران بارداری با بیماری ناخوشایند و آزاردهنده یبوست مواجه می‌شوند. علت این موضوع آن است که تغییرات هورمونی بدن مادر باردار، بر روی سیستم گوارش او نیز تاثیراتی به همراه دارد. در این گونه مواقع حرکت روده کندتر از زمان همیشگی می‌گردد فرد با یبوست و درد لگن مواجه می‌شود. تنها راه درمان چنین مشکلی آن است که در دوران بارداری از غذاهایی که حاوی فیبر هستند مانند میوه ها و سبزیجات بیش از پیش استفاده کنید. همچنین مادران بارداری که به سبب یبوست با دردهای لگن مواجه هستند، باید در طول روز به میزان کافی آب و مایعات نیز مصرف کنند تا از بیماری یبوست در امان بمانند.

 

تخمک گذاری چیست و آیا درد لگن نشانه تخمک گذاری است؟

همچنان در حال بحث پیرامون این موضوع هستیم که آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ در ادامه مطلب لازم است اندکی شما را با فرایند تخمک گذاری نیز آشنا کنیم. چرا که گاهی اوقات بیماران از پزشک خود می‌پرسند که آیا درد لگن نشانه تخمک گذاری است؟ و لازم است که ما نیز پیرامون این موضوع، توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.
تخمک گذاری یکی از فرایندهایی است که در چرخه قاعدگی زنان رخ می دهد و کاملا طبیعی است. این پدیده (همان گونه که از نام آن پیداست) هنگامی به وجود می آید که تخمک تولید شده در تخمدان آزاد شده و به سمت رحم حرکت کند. معمولاً اگر چرخه قاعدگی شما ۲۸ روز است، در روز چهاردهم آن تخمک شروع به آزاد شدن می‌کند.
اگر در این فرآیند بارداری رخ ندهد، تخمک به ‌آرامی از بین رفته و به شکل عادت ماهیانه از واژن به بیرون انتقال پیدا می‌کند. در برخی از مواقع نیز تخمک در این مرحله با اسپرم برخورد کرده و جنین تشکیل شده و شروع به رشد می‌کند. در هر صورت تخمک گذاری و فرآیند آزاد شدن آن ممکن است با درد همراه باشد. (چه پس از آن عادت ماهیانه شوید و چه دوران بارداری آغاز شود.)
معمولاً خانم‌ها فرایند تخمک ‌گذاری را با علائم و نشانه های مختلفی احساس می‌کنند. برخی از آنها درد خفیفی در قسمت پایین شکم و یا لگن خود دارند و این نشان می‌دهد که تخمک تشکیل شده و آماده باروری است.

 

درد لگن در بارداری معمولاً از چه زمانی آغاز می شود؟

با مطالبی که در این مقاله ارائه شد، تا حدودی توانستیم به پاسخ این سوال دست پیدا کنیم که: «آیا درد لگن نشانه بارداری است؟» همان گونه که اشاره کردیم، یکی از علائمی که به شما می‌گویند در ابتدای مسیر زیبای بارداری هستید، درد لگن است. حال ممکن است سوال دیگری در ذهن شما شکل بگیرد مبنی بر این که درد لگن در بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم نمی‌توان یک زمان مشخص برای آغاز درد لگن در بارداری مشخص نمود. معمولاً همان طور که مادر به روزهای پایانی بارداری خود نزدیک می‌شود، درد لگن نیز در او افزایش پیدا می کند. در ادامه مطلب درد لگن را در ماههای مختلف بارداری با همدیگر بررسی می‌کنیم:

  • ♦ سه ماهه اول بارداری: در این دوران هنوز رحم با تغییرات زیادی از جمله بزرگ شدن و افزایش حجم مواجه نشده است؛ اما فراموش نکنید که تغییرات هورمونی در بدن مادر باردار آغاز شده است. همین تغییرات سبب انقباضاتی در قسمت رحم شده و دردی را در زیر شکم و لگن به وجود می‌آورد.
  • ♦ سه ماهه سوم بارداری: بسیاری از مادران باردار در سه ماهه سوم بارداری خود درد لگن را بیش از پیش احساس می‌کنند. معمولاً در این دوران، مادران با افزایش وزن مواجه می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد فشار مضاعف بر روی مفاصل لگن می‌گردد. سه ماهه سوم حاملگی همان زمانی است که درد لگن در بارداری به نهایت خود می‌رسد. چرا که هم وزن جنین و وزن مادر افزایش پیدا کرده و در نتیجه لگن تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، با ترشح هورمونهایی مانند پروژسترون و ریلکسین، عضلات لگن برای زایمان آماده می‌شوند و این موضوع فشار دو چندانی را برای لگن ایجاد می‌کند. بنابراین بسیار طبیعی است که مادران در دوران سه ماهه آخر بارداری خود درد لگن را بیش از پیش احساس کنند.

 

آیا درد لگن نشانه بارداری است و راهکارهایی برای درمان آن

حال که متوجه شدیم آیا درد لگن نشانه بارداری است یا خیر؟ خوب است به برخی از راهکارهای درمانی آن نیز اشاره کنیم. در صورتی که شما در روزهای آغازین بارداری هستید و پزشک تشخیص داده است که لگن درد نشانه بارداری شماست، می‌توانید با خیال راحت به دنبال راهکارهایی برای درمان آن بروید. خوشحال می‌شویم اگر همچنان در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا برخی از بهترین راهکارهای درمان درد لگن در بارداری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم:

  • ♦ استفاده از کمپرس آب گرم: اگر در دوران بارداری قرار دارید و با دردهای لگن مواجه هستید، می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید و یا یک دوش آب گرم بگیرید. انجام چنین کاری جریان خون را در رگ‌های شما را بهبود بخشیده و سفتی مفاصل را از بین می‌برد.
  • ♦ ماساژ درمانی: اگر پزشک شما تشخیص دهد که درد لگن به سبب کشیده شدن رباط‌ها و مفاصل آن است، ماساژ درمانی می‌تواند برای رفع این درد به شما کمک کند. البته فراموش نکنید که ماساژ باید توسط افراد متخصص انجام شود، در غیر این صورت ممکن است برای مادر و جنین مشکلاتی به وجود آورد.
  • ♦ بلند کردن پاها: در برخی از مواقع دردی که در قسمت لگن خود احساس می‌کنید به سبب آن است که ساعت‌های طولانی در حالت نشسته به سر می‌برید. این موضوع فشار مضاعفی بر روی لگن و کمر شما ایجاد می‌کند. بنابراین برای تسکین و التیام این درد، باید پاهای خود را اندکی از سطح زمین بالاتر قرار دهید تا درد لگن شما به آرامی کاهش پیدا کند.
  • ♦ تمرینات ورزشی: متخصصان به زنان باردار توصیه می‌کنند که برای در امان ماندن از درد باید ناخوشایند لگن، حتماً تمرینات ورزشی از جمله یوگا را انجام دهند. البته فراموش نکنید که این تمرینات باید تحت نظر مربی حرفه‌ای انجام شوند تا هیچ تاثیر منفی برای جنین شما به وجود نیاورند.
  • ♦ پوشیدن کفش مناسب: شما باید در دوران بارداری خود همواره از کفش‌های استاندارد و مناسب استفاده کنید. پوشیدن چنین کفش‌هایی در هنگام پیاده ‌روی، قدم زدن یا خرید کردن سبب می‌شود که فشار کمتری به لگن شما وارد شده و درد شما به میزان فراوانی کاهش پیدا کند.
  • ♦ استراحت: شما باید در دوران بارداری به خواب و استراحت خود اهمیت زیادی بدهید؛ مادرانی که در این دوران فعالیت‌های پرفشار انجام می‌دهند، بیش از سایرین درد لگن را تجربه می‌کنند. اگر در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه درد لگن شما آغاز شده است، سعی کنید برای چند ساعتی یک جا نشسته و استراحت کنید تا درد شما فروکش نماید.
  • ♦ ورزش در آب: در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد که درد لگن در دوران بارداری به سبب فشار مضاعفی است که به مفاصل آن وارد می شود، ممکن است ورزش در آب را به شما پیشنهاد نماید. اگر شما با مشورت پزشک خود در آب راه بروید و یا شنای آرام انجام دهید، متوجه خواهید شد که درد ناخوشایند لگن شما تا حدود زیادی تسکین پیدا کرده است.

 

سخن پایانی

برخی از خانم‌ها با نزدیک شدن به دوران قاعدگی خود، با دردهای ناخوشایندی در لگن خود مواجه می‌شوند. در این گونه مواقع این سوال در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که آیا درد لگن نشانه بارداری است؟ ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم و به این نتیجه رسیدیم که بله؛ گاهی اوقات دردی که در قسمت لگن خود تجربه می‌کنید، می‌توانید نشان دهنده آغاز دوران بارداری شما باشد.
اما به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده هر نوع درد غیر عادی در لگن خود، حتماً به یک پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید. در این صورت می‌توانید خیال خود را راحت کنید که تجربه لگن درد نشانه بارداری است و هیچ علت دیگری ندارد. با اطلاع از این موضوع، می‌توانید با خیال راحت از راهکارهای درمان درد لگن استفاده نموده و درد خود را کاهش دهید.