کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

پوکی استخوان یکی از مشکلات ناخوشایندی است که برخی از افراد در اواخر دوره میان سالی و به خصوص کهنسالی، به آن دچار می‌شوند. طی این بیماری، استخوان‌ها استحکام و مقاومت خود را از دست داده و بسیار ضعیف و شکننده می‌شوند. به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم فرد با انجام یک حرکت ساده ورزشی و حتی یک عطسه کوچک، با شکستگی استخوان خود مواجه می‌شود. در این گونه مواقع است که این سوال برای فرد به وجود می‌آید که برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد؟ اگر شما نیز می‌خواهید بهترین پزشکان را در یکی از کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان بشناسید، ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

 

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد

 

 

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد و درمان را به او سپرد؟

ما برای آن که بتوانیم به روند عادی و معمولی زندگی خود ادامه دهیم، به استخوان‌های سالم و قدرتمند نیاز داریم. وظیفه تمامی ماست که در دوران جوانی و میانسالی، به خوبی از استخوان‌های خود محافظت نموده و با مصرف غذاهای سالم، آن‌ها را قوی و نیرومند کنیم. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف، افراد استحکام و قدرت استخوان‌های خود را از دست داده و در این هنگام است که یک بیماری سخت و ناخوشایند به نام پوکی استخوان در جسم آن ها ظاهر می‌شود. در این هنگام تنها سوالی که به ذهن آن‌ها خطور می‌کند این است که برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد؟
اگر بخواهیم یک پاسخ کلی به این سوال دهیم، باید بگوییم متخصصان ارتوپد و متخصصان روماتولوژی، بهترین پزشکانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. متخصص ارتوپد تخصص و دانش بالایی در زمینه سیستم اسکلتی بدن انسان دارد و به خوبی با درمان پوکی استخوان آشناست. از آن طرف فرد بیمار باید به همراه درمان بیماری پوکی استخوان خویش، به فکر برطرف کردن عوارض آن نیز باشد.
بنابراین متخصص روماتولوژی بهترین کسی است که می‌تواند در زمینه درمان عوارض پوکی استخوان، به فرد بیمار کمک فراوانی نماید. در ادامه مطلب، به صورت کامل‌تر به این مبحث خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که برای پوکی استخوان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد و معرفی بهترین پزشکان

همچنان مبحث خود را پیرامون پاسخ به این سوال ادامه می‌دهیم که: برای پوکی استخوان پیش چه دکتری باید رفت؟ خوشبختانه این روزها، علم پزشکی به شاخه‌های مختلفی تقسیم بندی شده است و هر پزشکی‌ می‌تواند در یک زمینه خاص، مدرک تخصص و فوق تخصص خود را دریافت کند. این متخصصان حاذق و برجسته، به خوبی با تمامی زوایای بیماری‌ها آشنایی دارند و بهترین راه حل‌ را برای آن پیدا می‌کنند.
حال می‌خواهیم بدانیم که از میان تمامی این متخصصان ماهر و با تجربه، برای پوکی استخوان به کدام دکتر مراجعه کنیم و درمان بیماری خود را به او بسپاریم؟ در ادامه مطلب، بهترین متخصصانی که می‌توانند برای درمان پوکی استخوان به ما کمک کنند را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • ♦متخصص ارتوپدی
    همه ما به خوبی می‌دانیم که ارتوپدی یکی از شاخه‌های بسیار مهم علم پزشکی است که در زمینه درمان بیماری‌های سیستم اسکلتی و مشکلات مربوط به استخوان‌ها و مفاصل ابداع شده است. یک متخصص ارتوپد از این توانایی برخوردار است تا جراحی استخوان، جراحی مفاصل و درمان تمام بیماری‌های استخوان و به خصوص پوکی استخوان را برای بیمار خود انجام دهد.
  • ♦ متخصص روماتولوژی
    یکی از بهترین پاسخ‌هایی که می‌توان به این سوال داد: برای پوکی استخوان چه دکتری باید رفت؟ یک متخصص روماتولوژی است. چنین متخصصی معمولاً در حوزه بیماری‌های داخلی و درمان اختلالات خود ایمنی التهابی به فعالیت مشغول می‌باشد. جالب است بدانید که متخصصان روماتولوژی توانایی تشخیص و درمان بیش از 100 نوع بیماری در بزرگسالان و نوجوانان را دارند و پوکی استخوان نیز یکی از همین بیماری‌هاست. این پزشکان مهارت بالایی در زمینه بیماری‌های استخوان، مفاصل، عضلات و سایر بافت‌های نرم و همبند بدن را دارند.
    گاهی اوقات یک بیمار به سبب ابتلا به پوکی استخوان، با مشکلات دیگری مانند آرتروز، تخریب مفاصل و… نیز مواجه می‌شود. در این گونه مواقع است که علاوه بر مراجعه به متخصص ارتوپد، باید از یک متخصص روماتولوژی نیز برای درمان عوارض پوکی استخوان کمک بگیرد.
  • ♦ متخصص غدد و متابولیسم
    پژوهش ها نشان دهنده آن است که به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، یکی از مهم ترین علل ابتلا به بیماری پوکی استخوان در نظر گرفته میشود. بنابراین یک متخصص غدد نیز از آن دسته پزشکانی است که برای درمان این بیماری می‌توان روی او حساب کرد. تحقیقات نشان دهنده آن است که به وجود آمدن هر نوع اختلالی در غدد درون ریز بدن، به عنوان یکی از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌رود. به خصوص خانم‌هایی که به دوران یائسگی خود می‌رسند و با اختلال در ترشح هورمون‌های خود مواجه می‌شوند، همواره در معرض پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین می‌توان با مراجعه به یک متخصص غدد، عملکرد هورمون‌ها را بررسی نمود و با داروهای مختلف تعادل را در ترشح آن‌ها برقرار کرد.

این موضوع سبب می‌شود که تراکم و استقامت استخوان‌ها افزایش پیدا کرده و فرد از قرار گرفتن در معرض خطر شکستگی استخوان در امان بماند. یکی از توانایی‌های یک متخصص غدد این است که دوباره تعادل هورمون‌ها را به جسم بازمی‌گرداند و بیماری‌هایی که در اثر به هم خوردن این تعادل به وجود آمده‌اند را درمان می‌کند. به همین سبب است که گاهی اوقات سایر پزشکان، بیماران مبتلا به پوکی استخوان را به یک متخصص غدد حاذق و با تجربه ارجاع می‌دهند.

 

برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد و آشنایی با سایر پزشکان

ما در قسمت قبل تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که: برای پوکی استخوان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ همچنین تلاش کردیم بهترین پزشکان و متخصصانی که می‌توانند در زمینه درمان بیماری پوکی استخوان به ما کمک کنند را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم، اما به غیر از مواردی که اشاره شد، پزشکان دیگری نیز هستند که شما می‌توانید برای درمان پوکی استخوان از آن‌ها مشورت بخواهید. در ادامه مطلب، این پزشکان را نیز خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • ♦ پزشک عمومی یا پزشک خانواده
    معمولاً کسانی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، در همان قدم‌های اولیه به یک پزشک عمومی مراجعه می‌کنند. این پزشک می‌تواند آموزش‌های لازم را به شما ارائه دهد تا با تغییر سبک زندگی خود، از پیشروی بیماری پوکی استخوان جلوگیری کنید. چنین پزشکی آزمایشات اولیه را برای شما تجویز نموده و ممکن است برخی از مکمل‌ها و توصیه‌های غذایی را برای شما در نظر بگیرد. معمولاً خط اول درمان پوکی استخوان، در بسیاری از کشورهای جهان یک پزشک عمومی است. در صورتی که پس از گذشت مدتی، بهبودی برای شما اتفاق نیفتاد، ممکن است پزشک عمومی شما را به یک متخصص ارتوپد یا متخصص روماتولوژی ارجاع دهد.
  • ♦ متخصص زنان و زایمان
    از آنجایی که به هم خوردن تعادل هورمون‌های زنانه، یکی از عوامل اصلی بروز پوکی استخوان در زنان به شمار می‌رود، بنابراین یک متخصص زنان و زایمان کسی است که می‌تواند برای درمان این بیماری به ما کمک کند. در بسیاری از موارد، خانم‌ها برای پیگیری روند درمان بیماری و تنظیم هورمون‌های زنانه خویش، به یک متخصص زنان و زایمان نیاز دارند. در این گونه موارد، متخصص زنان می‌تواند به خوبی وضعیت هورمون‌های بیمار خویش را پیگیری نموده و نقش مهمی در درمان بیماری پوکی استخوان ایفا کند.
  • ♦ متخصص طب فیزیکی
    طب فیزیکی و توانبخشی شاخه‌ای از علم پزشکی است که بر روی درمان بیماری‌های مربوط به مغز، نخاع، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و اعصاب متمرکز است. لازم به ذکر است که طب فیزیکی یکی از تخصص‌هایی است که به تازگی جای خود را در علم پزشکی پیدا کرده و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله پوکی استخوان نقش آفرینی می‌کند. در صورتی که سایر متخصصان این نیاز را احساس کنند، شما را برای درمان پوکی استخوان به یک متخصص طب فیزیکی نیز ارجاع می‌دهند.

 

متخصصان از چه روشی برای درمان پوکی استخوان استفاده می کنند؟

امیدواریم تا اینجای مقاله به پاسخ این سوال رسیده باشید که برای پوکی استخوان به چه دکتری مراجعه کنیم؟ همان گونه که مشاهده کردید، پزشکان بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند برای درمان این بیماری به ما کمک کنند؛ پس جای هیچ نگرانی نیست. در این قسمت، به مقوله مهم دیگری می‌پردازیم که قطعاً شما باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. آن مقوله چیزی نیست جز: «روش‌های درمان پوکی استخوان» و ما در ادامه مطلب، به برخی از مهم‌ترین ‌آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ♦ دارو درمانی
    زمانی که به هر کدام از پزشکان متخصص برای درمان بیماری پوکی استخوان مراجعه می‌کنید، پس از ارزیابی، آزمایش و بررسی اولیه، بهترین راه درمان این بیماری را برای شما در نظر می‌گیرد. یکی از این روش‌ها، دارو درمانی است و شما باید طیفی از داروهای مختلف را برای تسکین و درمان این بیماری مصرف کنید. در صورتی که پوکی استخوان شما درد زیادی به همراه دارد، باید داروهای ضد درد و ضد التهاب مصرف کنید.
    اگر این بیماری به سبب به هم خوردن تعادل هورمون‌ها به وجود آمده باشد، بدون شک داروهای تنظیم کننده عملکرد هورمون‌ها، به شما کمک فراوانی خواهند نمود. در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشک دارویی به نام آلندرونات را برای شما تجویز نماید که باعث توقف فرایند از بین رفتن استخوان‌های بدن می‌گردد. داروی کلسی‌تونین نیز یکی از بهترین داروهایی است که تحلیل استخوان‌ها را کند کرده و موجب بازیابی تراکم استخوان‌ها می‌شود.
    البته شما برای تحکیم و تقویت استخوان‌های خود به کلسیم و ویتامین دی نیاز دارید و ممکن است پزشک با تجویز مکمل‌های حاوی این ویتامین و ماده معدنی، به شما برای تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک کند.
  • ♦ مگنت تراپی
    گاهی اوقات متخصصان، شیوه‌ای به نام مگنت تراپی را برای درمان پوکی استخوان بیماران خود در نظر می‌گیرند. در این روش درمانی با بهره‌گیری از یک میدان مغناطیسی ثابت، التهاب بیمار را کاهش داده و موجب تسریع روند درمان پوکی استخوان می‌شوند. جالب است بدانید که تراکم استخوان‌ها با قرار گرفتن در این میدان مغناطیسی، تراکم بالایی پیدا می‌کنند. بنابراین مگنت تراپی باعث کند شدن فرایند تراکم استخوان شده و به تجدید ساختار استخوان‌ها کمک فراوانی می‌نماید.
  • ♦ ورزش
    جای بسی خوشحالی است که می‌توان با انجام برخی از فعالیت‌های ورزشی، علائم بیماری پوکی استخوان را کاهش داد و به فرایند درمان این بیماری کمک فراوانی نمود. البته شما نباید اقدام به انجام ورزش‌های سنگین نمایید، چرا که ممکن است از حد توان جسمی شما فراتر باشد و باعث آسیب دیدن استخوان‌های شما گردد. فراموش نکنید که شما به بیماری پوکی استخوان مبتلا شده‌اید و ممکن است استخوان‌های شما مانند قبل توان و استقامت لازم را نداشته باشند. بنابراین قبل از شروع ورزش، در مورد نوع آن و شیوه و مدت زمان انجام آن، حتماً با متخصص خود مشورت نمایید.
  • ♦ فیزیوتراپی
    حال دیگر به خوبی می‌دانیم که برای پوکی استخوان پیش چه دکتری باید رفت؟ بنابراین از حالا به بعد باید تمرکز اصلی خود را بر روی درمان این بیماری قرار دهیم. یکی از شیوه‌های موثر درمانی که ممکن است پزشک متخصص برای شما در نظر بگیرد، انجام تمرینات فیزیوتراپی است. این تمرینات اگر به صورت اصولی و دقیق انجام شوند، قدرت و توان لازم را برای استخوان‌ها به وجود می‌آورند.‌
    در این گونه مواقع، متخصص فیزیوتراپی حرکات و تمرینات مناسبی را با توجه به وضعیت جسمی، برای شما در نظر می‌گیرد. از جمله این تمرینات می‌توان به تمرین تحمل وزن و تمرین‌های تقویتی اشاره کرد. اگر این تمرینات را به صورت مستمر و پیگیر انجام دهید، پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که تعادل به جسم شما برخواهد گشت. بنابراین شما برای درمان بیماری پوکی استخوان خود، علاوه بر مصرف دارو و انجام ورزش، به تمرینات فیزیوتراپی نیز نیاز دارید.
  • ♦ رژیم غذایی مناسب
    هیچ چیز به اندازه پیروی از یک رژیم غذایی مناسب نمی‌تواند به شما برای جلوگیری از پیشروی پوکی استخوان کمک کند. شما باید در کنار تمامی روش‌های درمانی که پزشک به شما پیشنهاد می‌کند، مراقب رژیم غذایی خود نیز باشید. هرگز این موضوع را فراموش نکنید که کلسیم نقش اساسی در استحکام استخوان‌ها داشته و شما را از قرار گرفتن در معرض پوکی استخوان در امان نگه می‌دارد.
    بنابراین هیچ وقت از مصرف مواد غذایی که دارای کلسیم و ویتامین دی هستند غافل نشوید. از جمله غذاهایی که به عنوان منابع کلسیم و ویتامین دی شناخته شده‌اند می‌توان به لبنیات کم چرب، ماهی ساردین، آب میوه‌های طبیعی و سبزیجات تیره رنگ اشاره نمود. علاوه بر تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، گاهی اوقات ساعاتی را در طول روز از نور دلنشین خورشید استفاده کنید تا ویتامین دی بدن شما از طریق این منبع نیز تامین شود.
  • ♦ تمرینات ورزشی مناسب
    یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌هایی که متخصصان برای در امان ماندن از بیماری پوکی استخوان به ما پیشنهاد می‌کنند، انجام تمرینات ورزشی مناسب است. اگر شما ورزش‌هایی مانند پیاده روی یا دویدن آهسته را به صورت منظم و همیشگی انجام دهید، همواره می‌توانید استحکام و دوام استخوان‌های خود را حفظ کنید. پزشکان عقیده دارند تمریناتی که برای تحمل وزن بدن طراحی شده‌اند، یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که برای درمان پوکی استخوان پیشنهاد می‌شوند. علاوه بر ورزش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، شما نباید از انجام ورزش‌هایی مانند ایروبیک، طناب زدن، تمرینات هوازی، بالا رفتن از پله‌ها و… نیز غافل شوید.
    البته این نکته را باید به شما عزیزان یادآور شویم که قبل از انجام هر کدام از این ورزش‌ها، باید با متخصص ارتوپد خود مشورت نمایید. در واقع شما باید مطمئن شوید که ورزشی که انتخاب کرده‌اید، هیچ نوع آسیبی برای استخوان‌های شما به همراه نمی‌آورد و یک متخصص با بررسی وضعیت جسمی و استخوان‌های شما، می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

 

سخن پایانی

تمامی ما انسان‌ها برای آن که بتوانیم امور روزانه خود را به خوبی انجام داده و از یک زندگی زیبا و سالم برخوردار باشیم، به استخوان‌های قوی و محکم نیاز داریم. اما متاسفانه سبک زندگی ما این روزها به گونه‌ای شده است که کمتر از مواد غذایی مفید برای استخوان‌ها استفاده می‌کنیم و ورزش در زندگی ما جایگاه چندانی ندارد. تمامی این موارد انسان را در معرض یک بیماری به نام پوکی استخوان قرار می‌دهد و ما امروزه مشاهده می‌کنیم که بسیاری از افراد به این مشکل مبتلا شده‌اند.
در این گونه مواقع مهم‌ترین سوالی که در ذهن افراد به وجود می‌آید این است که برای پوکی استخوان به چه دکتری باید مراجعه کرد؟ ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم بهترین پزشکانی که در این زمینه می‌توانند به ما کمک فراوانی نمایند را به شما عزیزان معرفی کردیم. همچنین در پایان مقاله شما را با برخی از بهترین روش‌های درمانی آن‌ها برای پوکی استخوان آشنا کردیم. امیدواریم با تغذیه سالم، ورزش و مراقبت از خود، همواره از استخوان‌های سالم و قدرتمندی برخوردار باشید و از زندگی خود لذت ببرید.