کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پوکی استخوان درمان دارد

پوکی استخوان(استئو پروز) یکی از بیماری‌هایی است که این روزها بسیاری از جوامع بشری را با خود درگیر نموده است. در این بیماری، استخوان‌های فرد به آرامی رو به تحلیل رفته و قدرت و توان خود را از دست می‌دهند. بنابراین افراد دیگر نمی‌توانند مانند قبل از انجام ورزش، پیاده روی و حتی امور ساده روزانه لذت ببرند. برای چنین اشخاصی همواره احتمال شکستگی استخوان وجود دارد و این موضوع بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است. به نظر شما “پوکی استخوان درمان دارد؟” و اگر پاسخ این سوال «بله» است، بهترین روش‌های درمان آن چیست؟ این‌ها موضوعاتی هستند که ما در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم و خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

پوکی استخوان درمان دارد

 

 

آیا پوکی استخوان درمان دارد و ما از این بیماری چه می دانیم؟

هدف ما در این مقاله آن است که به این سوال پاسخ دهیم که آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ اما برای آن که بتوانیم به یک پاسخ جامع و کامل به این سوال دست پیدا کنیم، ابتدا باید آن را به خوبی بشناسیم. بنابراین در این قسمت به شما خواهیم گفت که پوکی استخوان چیست و چگونه درمان میشود؟ استئو پروز از آن دسته بیماری‌هایی است که طی آن تراکم استخوان‌ها کمتر از حد معمول می‌گردد. در واقع استخوان‌ها از درون پوک می‌شوند و این موضوع شکنندگی آن‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
این فرآیند معمولاً پس از ۴۵ سالگی آغاز شده و هر چقدر که سن شما افزایش پیدا می‌کند، استخوان‌ها بیش از پیش تراکم خود را از دست می‌دهند. البته افرادی که از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از کلسیم پیروی می‌کنند، به صورت مرتب ورزش می‌کنند و به طور کلی یک سبک زندگی خوب و سالم دارند، کمتر از دیگران در معرض پوکی استخوان قرار دارند که باید درمان قطعی زیر نظر متخصص ارتوپد در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان انجام شود.
به طور کلی استخوان بدن انسان یک بافت زنده است که به صورت منظم بخش‌هایی از آن از بین رفته و سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. در بدن یک فرد سالم و عادی، میان از بین رفتن سلول‌ها و رشد سلول‌های جدید در استخوان‌ها تعادل خاصی وجود دارد. در صورتی که این تعادل به هر دلیلی از بین برود و شما سلول‌های بیشتری را در برابر سلول‌های تازه از دست بدهید، بیماری استئو پروز به وجود می‌آید. در این بیماری استخوان ها به قدری شکننده و ضعیف می‌شوند که با انجام حرکات ساده مانند زمین خوردن، سرفه کردن، عطسه کردن و… استخوان‌های شما با شکستگی مواجه می‌شوند.

 

رژیم غذایی و تاثیر آن بر پوکی استخوان

پیش از این که مبحث خود را پیرامون این موضوع ادامه دهیم که آیا پوکی استخوان درمان دارد؟ اجازه دهید اندکی در مورد رژیم غذایی صحبت کنیم. همه ما به خوبی می‌دانیم که بخش زیادی از بافت استخوان‌های ما از کلسیم ساخته شده است. بنابراین برای این‌که بتوانید از بیماری استئو پروز جلوگیری به عمل آورده و یا فرآیند آن را متوقف کنید، باید در رژیم غذایی خود به میزان کافی از کلسیم استفاده نمایید. البته برخی از مواد غذایی وجود دارد که میزان جذب کلسیم استخوان‌ها را کاهش می‌دهند؛ از جمله این مواد می‌توان به چربی، نمک و… اشاره کرد.
بنابراین شما برای این که فرایند جذب کلسیم توسط استخوان های خود را بهبود بخشید، باید استفاده از این مواد را در برنامه غذایی روزانه خود کاهش دهید. علاوه بر این، تجربه نشان دهنده آن است کسانی که به میزان فراوانی از مواد غذایی شیرین و نوشابه های گازدار استفاده می‌کنند، بیش از پیش در معرض پوکی استخوان قرار دارند. علاوه بر تمام مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، مصرف سیگار و الکل نیز در ابتلا به استئو پروز نقش دارند. اگر شما در زندگی خود سیگار و الکل زیادی مصرف کنید، باید منتظر بیماری ناخوشایند پوکی استخوان باشید.

 

علائم بیماری پوکی استخوان؛ آیا شما هم در معرض این بیماری قرار دارید؟

ما با ارائه این مطالب، در تلاش هستیم به پاسخ درستی به این سوال دست پیدا کنیم که آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ از شما سپاسگزاریم که صبورانه همچنان با ما همراه هستید. اجازه دهید در این قسمت، برخی از مهم‌ترین علائم بیماری استئو پروز را برای شما عزیزان بیان کنیم. اطلاع از این علائم، به شما کمک می‌کند به این تشخیص برسید که آیا شما هم در معرض پوکی استخوان قرار دارید؟ در صورت مشاهده علائمی که در ادامه مطلب برای شما عزیزان عنوان می‌کنیم، به سرعت به یک متخصص مراجعه نموده و از او سوال کنید که پوکی استخوان درمان دارد و برای رفع آن چه کنیم؟

  • ♦ در فرایند استئو پروز، استخوان‌ها بیش از اندازه ضعیف و شکننده می‌شوند؛ بنابراین فرد در اثر یک زمین خوردن ساده، بلند کردن یک بار نه چندان سنگین و حتی سرفه و عطسه، با شکستن استخوان مواجه می‌شود. بنابراین اگر شما بیش از اندازه با شکستگی استخوان مواجه می‌شوید، ممکن است به استئو پروز دچار شده باشید.
  • ♦ افرادی که با کاهش توده استخوانی مواجه می‌شوند، ممکن است در گرفتن اشیا مختلف توانایی خود را از دست بدهند. آن‌ها متوجه می‌شوند که دیگر مانند قبل نمی‌توانند اشیا را با قدرت همیشگی در دستان خود نگه دارند.
  • ♦ ناخن‌های کسانی که با بیماری استئو پروز مواجه هستند، بسیار ظریف و شکننده هستند و دیگر آن استحکام و مقاومت قبل را ندارند.
  • ♦ بسیاری از افرادی که با بیماری استئو پروز درگیر هستند، شاهد کوتاه شدن قد خود در فرایند زمان هستند.
  • ♦ پوکی استخوان باعث شکستگی‌های فشاری خیلی ظریفی در مهره‌های ستون فقرات شده و این امر سبب می‌شود که ارتفاع ستون فقرات کاهش پیدا کند؛ در نتیجه قد فرد کوتاه شده و پشت او منحنی گردد.

نکته مهم علمی: برخی از افراد گمان می‌کنند استئو پروز، با درد همراه است؛ در صورتی که این یک باور کاملاً اشتباه است! تا زمانی که شکستگی استخوان برای فرد اتفاق نیفتد، هیچ دردی احساس نمی‌کند. پس نمی‌توانیم به علامت خاصی به نام درد اشاره کنیم، چون درد استئو پروز زمانی ایجاد می‌شود که استخوان شکسته باشد.

 

پوکی استخوان درمان دارد و راه حل های درمانی آن چیست؟

آیا به راستی پوکی استخوان درمان دارد؟ استئو پروز از آن دسته بیماری‌هایی است که شاید نتوان یک درمان قطعی و کامل برای آن ارائه داد. اما قطعاً با شیوه‌های موثری می‌توان از گسترش این بیماری جلوگیری نمود. در واقع کسانی که به بیماری استئو پروز دچار می‌شوند، شاید نتوانند مانند قبل استحکام و مقاومت استخوان‌های خود را به دست آورند. اما خوشبختانه می‌توان روند گسترش این بیماری را کاهش داد و حتی متوقف کرد. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت بهترین روش‌ها برای درمان استئو پروز کدامند:

دارو درمانی

بسیاری از پزشکان برای آن‌که بتوانند پوکی استخوان را در بیماران خود کاهش دهند، از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یکی از بهترین گزینه‌‌ها در این زمینه به شمار می‌روند. این داروها تاثیر بسزایی در کاهش التهاب استخوانها ایفا می کنند.

هورمون درمانی

همان‌گونه که می‌دانید یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بروز بیماری استئو پروز می‌شود، به هم خوردن تعادل هورمون‌هاست. به همین علت است که با مراجعه به پزشک و سوال از او پیرامون این موضوع که آیا پوکی استخوان درمان دارد؟ او هورمون درمانی را برای شما تجویز خواهد نمود. هورمون درمانی یکی از روش‌هایی است که پزشکان از آن برای درمان استئو پروز به خصوص در دوران یائسگی استفاده می‌کنند.

ورزش

برخی از افراد فکر می‌کنند که پوکی استخوان، فرآیندی است که انسان را از انجام حرکات ورزشی محروم می‌کند و باید باقی عمر خود را در خانه و استراحت به سر ببرند. در صورتی که افرادی که به استئو پروز مبتلا هستند نیز می‌توانند مانند سایر انسان‌ها به انجام حرکات ورزشی بپردازند. اتفاقاً اگر از پزشک خود بپرسید آیا به راستی پوکی استخوان درمان دارد؟ پاسخ مثبتی به شما داده و انجام حرکات ورزشی را برای شما تجویز می‌کنند. پزشکان عقیده دارد که اگر مبتلایان به استئو پروز، حرکات ورزشی مناسب با وضعیت جسمی خود را انجام دهند، به کاهش و درمان بیماری استئو پروز خود کمک فراوانی می‌نمایند. فراموش نکنید که شما قبل از انجام هر حرکت ورزشی، ابتدا باید با متخصص خود مشورت نموده و سپس از فیزیوتراپیست خود بخواهید که شیوه صحیح انجام این حرکات را به شما آموزش دهد.

فیزیوتراپی

گاهی اوقات پزشکان برای بیمارانی که از آن‌ها سوال می‌کنند پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ به آن‌ها تمرینات فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌کنند. تجربه نیز اثبات کرده است که انجام منظم و همیشگی این تمرینات، می‌تواند استخوان‌ها را تقویت نموده و از گسترش بیماری استئو پروز جلوگیری به عمل آورد. یک متخصص و فیزیوتراپیست زمانی که می‌خواهد برنامه فیزیوتراپی را برای شما تنظیم نماید، به مواردی مانند شرایط جسمانی، علت بروز استئو پروز، شکنندگی استخوان‌ها و توان بدن شما توجه می‌کند.
سپس بر اساس تمامی این موارد، بهترین حرکات ورزشی را برای شما در نظر می‌گیرد. اگر بخواهیم به بهترین نوع این حرکات اشاره کنیم، باید از تمرینات تحمل وزن، تمرینات تقویتی، بلند کردن وزنه و… اشاره کنیم. فراموش نکنید که هرگز حرکات ورزشی را بدون مشورت با فیزیوتراپیست خود انجام ندهید، چرا که ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به استخوان‌های خود وارد کنید.

رژیم غذایی

برای افرادی که به استئو پروز دچار هستند، یک رژیم غذایی سالم بسیار کمک کننده است. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی که استخوان‌های شما به آن نیاز دارند، از گسترش بیماری استئو پروز جلوگیری نمایید. شما با این غذاها استخوان‌های خود را تقویت خواهید کرد و دوباره سلامتی را به آن‌ها باز می‌گردانید.
فراموش نکنید که اصلی‌ترین ماده ای که در رژیم غذایی خود باید آن را دریافت کنید، کلسیم است. جسم بیمارانی که به استئو پروز دچار شده‌اند، بیش از پیش به کلسیم نیاز دارد. شما می‌توانید از مواد غذایی مانند لبنیات کم ‌چرب، ماهی ساردین، سبزیجاتی که دارای برگ تیره هستند، آب میوه‌های حاوی کلسیم و… استفاده کنید. بنابراین اگر شما به یک متخصص مراجعه نموده و از او بپرسید که پوکی استخوان درمان دارد؟ به شما خواهد گفت که با رعایت رژیم غذایی مناسب، به درمان آن نزدیک خواهید شد.

ویتامین دی

شما نباید این نکته را فراموش کنید که بدن ما برای آن که بتواند کلسیم غذاها را جذب کند، به ویتامین دی نیاز دارد. همه ما به خوبی می‌دانیم که نور خورشید یکی از بهترین منابعی است که از طریق آن می‌توانیم ویتامین دی مورد نیاز بدن خودمان را تامین کنیم. بنابراین اگر بتوانید در طول روز برای مدت زمان ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، مطمئن باشید که این ویتامین در بدن شما را تامین خواهد شد. در صورتی که نمی‌توانید به هر دلیلی از نور خورشید استفاده کنید، باید ویتامین دی مورد نظر خود را از مواد غذایی، میوه‌ها و یا مکمل‌هایی که پزشک برای شما تجویز نموده دریافت کنید. غذاهایی مانند تخم مرغ، شیر، ماهی ها و غذاهای دریایی منابعی هستند که شما می‌توانید ویتامین های مورد نظر بدن خود را از طریق آن‌ها تامین ‌کنید.

 

در نهایت آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟

ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ خوشبختانه علم پزشکی تا کنون به حدی پیشرفت کرده است که از گسترش استئو پروز و ایجاد مشکل برای فرد بیمار جلوگیری به عمل آورد. اما در حقیقت در حال حاضر هیچ درمان قطعی که بتوان توسط آن استئو پروز را بطور کامل برطرف کرد وجود ندارد. اما با این حال هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که پزشکان می‌توانند با مهارت و دانش خود، استراتژی هایی را برای شما تعیین نمایید که با پیروی از آن‌ها می‌توانید از استخوان‌های خود محافظت کرده و حتی آن‌ها را تقویت کنید.
به این صورت جلوی فرایند استئو پروز گرفته می‌شود و شما می‌توانید مانند قبل از مقاومت و استحکام استخوان‌های خود برخوردار شوید. روش‌های درمانی که این روزها علم پزشکی برای ما به ارمغان آورده است، سرعت تجزیه استخوان‌ها را به میزان فراوانی کاهش داده و به بدن کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های از دست رفته نماید. در کنار این روش‌ها پزشک از شما می‌خواهد که کلسیم بیشتری مصرف کنید و یا به صورت مداوم ورزش کنید. رعایت تمامی این موارد، باعث تشکیل بافت استخوانی شده و به شما این نوید را خواهد داد که پوکی استخوان درمان دارد و می‌توان آن را به خوبی کنترل نمود.

 

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

پوکی استخوان از آن دست بیماری‌های ناخوشایندی است که مشکلات زیادی برای ما به همراه آورده و ما را از داشتن یک زندگی عادی و معمولی روزمره محروم می‌کند. هرچند علم پزشکی با تمام قدرت و توان خود به کمک ما آمده و روش‌های متعددی برای درمان پوکی استخوان در اختیار ما قرار داده است، اما هیچ چیز به اندازه ی پیشگیری نمی‌تواند به ما در این زمینه کمک کند. بنابراین شما قبل از آن که به یک پزشک مراجعه نموده و از او بپرسید که آیا پوکی استخوان درمان دارد؟ می‌توانید با یک سبک زندگی سالم که برای خود انتخاب می‌کنید، خود را از قرار گرفتن در معرض پوکی استخوان در امان نگه دارید.
در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که روش‌های پیشگیرانه برای در امان ماندن از بیماری پوکی استخوان کدام است؛ پس با ما همراه باشید:

  • ♦ به تغذیه خود اهمیت دهید
    شما باید در طول روز از مواد غذایی که حاوی کلسیم هستند به میزان کافی استفاده کنید؛ لبنیات کم چرب، سبزیجاتی که برگ تیره دارند، سویا، غلات غنی شده با کلسیم و… از این دست مواد غذایی به شمار می‌روند. با رعایت یک رژیم غذایی سالم، می‌توانید امیدوار باشید که پوکی استخوان درمان دارد و می‌توانید به زودی به زندگی عادی و روزمره خود بازگردید.
  • ♦ ویتامین دی استفاده کنید
    همه ما می‌دانیم که مصرف کلسیم به تنهایی کافی نیست و برای آن که جذب کلسیم در استخوان‌های خود را افزایش دهیم به ویتامین دی نیاز است. شما عزیزان می‌توانید این ویتامین را به صورت رایگان از نور خورشید دریافت کنید. البته به شرط آن که قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که پوست شما دچار آسیب نشود. علاوه بر این، مواد غذایی مانند انواع غلات، تخم مرغ و… حاوی ویتامین دی هستند. در صورتی که پزشک احساس کند میزان ویتامین دی بدن شما کم است، ممکن است مکمل‌های ویتامین دی را به شما پیشنهاد دهد.
  • ♦ ورزش کنید
    پوکی استخوان درمان دارد، اما فراموش نکنید که برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، ورزش باید جایگاه خاصی در زندگی شما داشته باشد. تحقیقات نشان دهنده آن است که ورزش منظم و استاندارد، استخوان‌های شما را تقویت نموده و از تحلیل رفتن آن‌ها جلوگیری می‌نماید. بنابراین تا می‌توانید ورزش‌های قدرتی را در برنامه تمرین روزانه خود بگنجانید تا عضلات شما تقویت شده و از استخوان‌های شما حمایت خوبی انجام دهند.
  • ♦ سبک زندگی سالمی را برای خود انتخاب کنید
    شما باید برای خود یک سبک زندگی سالم انتخاب کنید؛ از غذاهای سالم استفاده کنید و غذاهای مضری که هیچ گونه ارزشی ندارند را حذف کنید. از استرس دور بمانید و آرامش را برای خود انتخاب کنید. رعایت تمامی این موارد به شما کمک می‌کند تا از پوکی استخوان در امان بمانید. علاوه بر این باید به صورت منظم به پزشک مراجعه نموده و استخوان‌های خود را مورد معاینه و بررسی قرار دهید. (به خصوص اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد.)

 

سخن پایانی

ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شاید نتوان یک درمان قطعی و کامل برای برطرف کردن پوکی استخوان‌ها ارائه داد، اما خوشبختانه می‌توان کاری کرد که این بیماری متوقف شده و استخوان‌ها دوباره به آرامی شروع به بازسازی خود نمایند. ما در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال که « پوکی استخوان چیست و چگونه درمان میشود؟» شما را با علائم بیماری پوکی استخوان آشنا کردیم و روش‌های درمان و پیشگیری این بیماری را به شما عزیزان یادآوری کردیم. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که در صورت ابتلا به بیماری پوکی استخوان، هیچ نگرانی به قلب خود راه ندهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه نموده و فرایند درمان بیماری خود را تحت نظر او آغاز کنید.