کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا می‌دانستید درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی چگونه است

آیا می‌دانستید درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی چگونه است؟

احساس گزگز و بی‌حسی در انگشتان دست، احساسی بسیار ناخوشایند و اذیت‌کننده است که شما خواننده عزیز این مقاله ممکن است چندین و چندین بار آن را تجربه کرده باشید. این احساس ناخوشایند که می‌تواند با سوزش و درد نیز همراه باشد در زندگی روزمره ما اختلال ایجاد می‌کند.. همانطور که می‌دانید در علم طب مدرن امروزی، روش‌ها و تکنیک‌های متعددی برای رفع این حس ناخوشایند گزگز و بی‌حسی انگشتان دست وجود دارد اما در این بین چیزی که به کل نادیده گرفته می‌شود، درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی است. طب سنتی برای درمان گزگز انگشتان دست و پا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و روش‌های درمانی که ارائه نموده است، غالبا مؤثر و مفیدند.

 

آیا می‌دانستید درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی چگونه است

 

آیا درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی امکانپذیر است؟

شما خواننده‌ی عزیزی که در حال مطالعه این قسمت از مقاله هستید شاید جزء آن دسته از کسانی باشید که اصولاً اعتقادی به طب سنتی و روش‌های طبیعی برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌هایی که برای انسان ایجاد می‌شود نداشته باشید! احتمالاً باور شما این است که طب سنتی به قدر کافی توانایی پاسخگویی به مشکلات و بیماری‌های امروزه بشر را ندارد و علم پزشکی مدرن تنها گزینه‌ای است که می‌تواند راهکار و چاره‌ی مناسب و اثربخش ارائه کند! ما قصد داریم با ارائه توضیحاتی شما را به نحوی متقاعد کنیم که طب سنتی هنوز که هنوز است وجهه و اعتبار خود را از دست نداده و حتی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا به عنوان یک درمان اثربخش در کنار روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • ♦ طبیعی بودن
    یکی از ویژگی‌های طب سنتی که برای آن مقبولیت بسیاری ایجاد کرده است این است که تمامی روش‌ها و راهکار‌ها ارائه شده در این علم بر پایه طبیعت است. در علم پزشکی مدرن از دارو‌های شیمیایی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود که عوارض جانبی خاص خود را دارند. در طب سنتی هیچ عارضه جانبی گریبانگیر شما نخواهد بود!
  • ♦ شیوه درمان به صورت اقلیمی
    از دیگر ویژگی‌های درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی این است که در این روش شیوه درمان به صورت اقلیمی است. برخلاف روش پزشکی مدرن که تمامی نسخه‌ها و دارو‌های آن به صورن عمومی پیچیده خواهند شد!

 

درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی و با کمک کمپرس گرم

در طب سنتی یکی از اولین اقداماتی که برای درمان گزگز انگشتان دست و پا پیشنهاد می‌شود استفاده از کمپرس گرم است. استفاده از کمپرس گرم موجب می‌شود که جریان خون در بدن افزایش پیدا کرده و به مرور احساس گزگز برطرف شود. برای استفاده از این روش کافیست یک کیسه آب گرم تهیه کرده و درون آن به میزان لازم آب بریزید. اگر کیسه آب گرم ندارید می‌توانید از لیف استفاده کنید. لیف را داخل آب گرم بگذارید تا کاملاً خیس شود. سپس آن را فشار داده و به مدت پنج دقیقه بر روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. چندین وچندین بار این عمل را تکرار کنید. علاوه بر این می‌توانید دوش آب گرم هم بگیرید.

 

درمان گزگز انگشتان دست در طب سنتی با تکنیک ماساژ درمانی

زمانی که دست‌ها و پا‌های شما دچار حالت گزگز، بی‌حسی و خواب رفتگی می‌شوند، ماساژ دادن آن‌ها می‌تواند روش بسیار خوب و مؤثری باشد. ماساژ دادن باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود که این به نوبه خود حالت گزگز و خواب رفتگی را کاهش داده و برطرف می‌کند. برای ماساژ دادن می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن بابونه و یا روغن بادام استفاده کنید. مقداری از این روغن‌های گیاهی را در کف دست ریخته و به صورت دایره‌ای ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید. این کار را به مدت حداقل پنج دقیقه انجام دهید و در صورت نیاز باز هم این کار را تکرار کنید.

 

ترکیب زردچوبه و عسل یک روش موثر برای درمان گزگز انگشت‌های دست با طب سنتی

ترکیبات گیاهی زیادی در طب سنتی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید گزگز انگشتان دست را برطرف کنید. یکی از این ترکیبات، ترکیب زردچوبه و عسل است. ماده‌ای به نام کورکومین در زردچوبه وجود دارد که قادر است جریان خون در بدنتان را بهبود بخشد. علاوه بر این از آنجایی که زردچوبه، دارای خاصیت ضدالتهابی هم می‌باشد، می‌تواند درد و ناراحتی نواحی آسیب دیده را برطرف کند. برای استفاده از این روش درمانی ظرفی را بر روی حرارت قرار دهید و به اندازه یک فنجان، شیر به آن اضافه کنید. سپس یک قاشق مربا خوری به آن زردچوبه و عسل اضافه کنید و اجازه دهید که زردچوبه و عسل به خوبی در شیر ترکیب شده و مخلوط یکدستی حاصل شود. این ترکیب را در یک بار در طول روز میل کنید تا گردش خون بدنتان بهبود یابد. اگر علت گزگز دستتان، گردش ضعیف خون باشد، با این ترکیب می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

داروها و خوراکی‌های گیاهی یک روش موثر برای درمان گزگز انگشتان با طب سنتی

همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم یکی از علل گزگز دست و پا، کمبود مواد معدنی و ویتامین در بدن است. برای جبران نمودن این کمبود می‌توانید به منابع گیاهی متوسل شوید. علاوه بر این، ترکیبات گیاهی دیگری هم موجود می‌باشند که می‌توان به شکل خوراکی یا موضعی از آن‌ها برای رفع گزگز دست و پا استفاده کرد. به صورت کلی گیاهان دارویی و خوراکی‌های طبیعی که می‌توانید از آن‌ها برای درمان گزگز انگشتان دست و پا استفاده کنید شامل این موارد است:

  • ♦ کمبود کلسیم در بدن یکی از علت گزگز دست و پا در طب سنتی
    یکی از علت گزگز پا و دست در طب سنتی کمبود کلسیم است. در واقع کمبود کلسیم در بدن منجر می‌شود که شما هر از چندگاهی احساس ناخوشایند گزگز دست و پا را تجربه کنید! زمانی که افراد دچار کمبود کلسیم می‌شوند، سعی می‌کنند با مصرف کپسول کلسیم این نقص را در بدن جبران کنند در حالی که در طب سنتی ترجیح و اولیت به استفاده از مواد خوارکی حاوی کلسیم داده می‌شود. شیر، کنجد، بادام، کشک، سویا، خرما و انجیر جزء مواردی هستند که غنی و سرشار از کلسیم می‌باشند. بنابراین بهتر است که این‌ها را در برنامه و رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • ♦ نقص و کمبود ویتامین (ب۱۲) در بدن و جبران آن با کمک طب سنتی
    ویتامین ب ۱۲ از دیگر ویتامین‌های مهم و حیاتی بدن می‌باشد که در اثر کمبود آن این احتمال وجود دارد که شما دچار گزگز دست و پا شوید. جگر گاو، غذا‌های دریایی، شیر و تخم مرغ یک منبع غنی از ویتامین ب ۱۲ هستند. شما به آسانی می‌توانید شیر را به وعده صبحانه، جگر گاو، ماهی و میگو و یا تخم مرغ را به وعده ناهار و شام خود اضافه نموده و با این کار نقص و کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدنتان را جبران کنید.
  • ♦ کمبود ویتامین (ب۶) در بدن و جبران آن با استفاده از طب سنتی
    بهتر است بدانید کمبود ویتامین ب ۶ نیز در ایجاد بی‌حسی و گزگز انگشتان دست و پا نقش پررنگی دارد. برای رفع کمبود این ویتامین مهم در بدن می‌توانید منابع غذایی که به رفع این مشکل کمک می‌کنند را وارد برنامه غذایی‌تان کنید. منابعی همچون نخود، پسته، ماهی، لوبیا چیتی، تخمه آفتاب گردان، کنجد و سینه مرغ سرشار از ویتامین ب ۶ بوده و به شما در جبران این ویتامین کمک بسیاری می‌کنند.
  • ♦ تأثیر کمبود منیزیم در گزگز دست و رفع آن با طب سنتی
    منیزیوم جزء یکی از مهم‌ترین مواد معدنی در بدن است که کمبود آن باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود. یکی از آن دسته مشکلاتی که در صورت کمبود منیزیوم برایتان ایجاد می‌شود، گزگز دست و پا است. در طب مدرن راهکاری که برای کمبود منیزیوم در بدن پیشنهاد می‌شود، استفاده از مکمل‌های حاوی منیزیوم است او این درحالیست که در طب سنتی این مشکل به گونه‌ای دیگر برطرف می‌شود. در طب سنتی پیشنهاد می‌شود که مواد غذایی حاوی منیزیوم به برنامه غذایی وارد شود. منابع گیاهی همچون بادام، موز، انجیر خشک، اسفناج و برگ چغندر سرشار و غنی از منیزیوم هستند که می‌توانید از آن‌ها برای جبران نقص و کمبود منیزیم استفاده نمایید.

 

پروسه درمان گزگز انگشتان دست با استفاده از نمک اپسوم

نمک اپسوم از دیگر مواردی است که متخصصین طب سنتی بر این باورند که به کمک آن می‌توانید بی‌حسی و گزگز دست و پا را برطرف نماید. اگر با نمک اپسوم آشناییتی نداشته باشید احتمالاً در نگاه اول احساس کنید که چیزی مانند نمک خوراکی است؛ اما باید بدانید که نمک اپسوم ارتباطی با نمک خوراکی نداشته و کاملاً با آن متفاوت است! نمک اپسوم در حوزه سلامت و زیبایی کاربرد‌های بسیار مختلفی دارد. برای استفاده از این روش درمانی باید درون وان حمام مقداری آب گرم ریخته و سپس نمک اپسوم به آن اضافه نمایید و پا‌ها و دستان خود را به مدت ۱۰ دقیقه درون آب فرو کنید. نمک اپسوم حاوی منیزیوم است و موجب افزایش سطح منیزیوم در بدن شما شده و گردش خون را بهبود می‌دهد. بهبود یافتن گردش خون در بدن موجب کاهش گزگز دست و پا خواهد شد و از تکرار مجدد آن جلوگیری به عمل می‌آورد. تنها نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که این کار را باید چندین و چندین بار در هفته انجام دهید و افرادی که به دیابت و یا مشکلات کلیوی مبتلا هستند نباید از این درمان استفاده کنند.

 

روش درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی و استفاده از بابونه

بابونه گیاهی فوق‌العاده پرخاصیت در طب سنتی است که از زمان‌های بسیار دور تا به الان برای درمان خیلی از بیماری‌ها و مشکلات مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد گزگز دست و پا‌های شما شود، کم خونی است. دمنوش بابونه می‌تواند مشکل کم خونی در بدن را برطرف کند. تهیه و مصرف دمنوش بابونه بسیار ساده است و شما کافیست یک قاشق غذاخوری بابونه و یک تکه نبات را درون آب گرم بریزید و سپس میل کنید. نکته قابل توجه آنکه گیاه بابونه به صورت روغن هم موجود می‌باشد. از روغن بابونه می‌توانید برای ماساژ دادن نواحی که دچار درد و التهاب شده‌اند استفاده کنید.

 

ترکیب عسل و دارچین برای درمان گزگز انگشت‌های دست در طب سنتی

یک ترکیب بی‌نظیر دیگر برای درمان کردن گزگز انگشتان، استفاده از ترکیب عسل و دارچین است. برای استفاده از این روش درمانی کافیست ظرفی را روی حرارت قرار داده و درون آن به مقدار کافی آب بریزید. وقتی که آب گرم شد به آن یک قاشق غذاخوری عسل و سپس به همین میزان دارچین اضافه کنید و به خوبی آن را حل کنید. از این ترکیب می‌توانید صبح ها در وعده‌ی صبحانه استفاده کنید. سعی کنید به مدت یک ماه هر روز در صبحانه این معجون شگفت‌انگیز را مصرف کنید تا تاثیر آن را ببینید.

 

درمان گزگز انگشت‌های دست با طب سنتی و ورزش

ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی به شکل مستمر باعث می‌شود که گردش خون و اکسیژن در همه قسمت‌های بدن افزایش پیدا کند که در نهایت باعث می‌شود که بی‌حسی و احساس گزگز در دست و پا ایجاد نشود. بنابراین سعی کنید در طول روز حداقل ۱۵ دقیقه را به ورزش کردن اختصاص دهید. برای ورزش کردن هم نیازی نیست حرکات و تمرینات سختی را انجام دهید. چندین کار ساده مانند تمرینات کششی، دوچرخه سواری و یا پیاده روی کافیست تا جریان خون بدنتان را بهبود ببخشد. از انجام تمریناتی که فشار زیادی را به دست‌ها و پا‌ها وارد می‌کنند خودداری کنید و فراموش نکنید که برای ورزش کردن حتماً کفش مناسبی را انتخاب کنید!

 

درمان گزگز انگشتان دست به کمک طب سوزنی

طب سوزنی که برخی‌ها به آن سوزن درمانی هم می‌گویند از دیگر روش‌های درمان گزگز انگشتان دست در طب سنتی است. طب سوزنی از مهم‌ترین شاخه‌های طبابت در چین بوده و به طور کلی برای درمان بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات درمان به وسیله طب سوزنی خیلی بیشتر و بهتر از روش‌های درمانی مدرن جواب می‌دهد! برای استفاده از این روش درمانی در قدم اول باید یک کلینیک مجهز و متخصص در این کار را پیدا کنید. توجه داشته باشید که طب سوزنی باید توسط یک متخصص طب سوزنی ماهر و مجرب انجام شود نه فردی که صرفا ادعای داشتن این علم را می‌کند! در این روش درمانی، پزشک پس از آنکه نقاط موردنظر را ضدعفونی نمود، سوزن‌های بسیار نازک و باریکی را به درون نقاط آسیب‌دیده فرو می‌برد. از آنجایی که این سوزن‌ها بسیار نازک هستند، شما هیچ دردی را در فرآیند طب سوزنی متوجه نخواهید شد. بنابراین از بابت درد خیالتان کاملا راحت و آسوده باشد!

 

درمان گزگز انگشت‌های دست با طب سنتی و با تغییر رژیم غذایی

یکی از علت گزگز پا و دست در طب سنتی، دیابت و فشارخون بالا است. رعایت رژیم غذایی متعادل در کنترل دیابت و فشارخون می‌تواند بسیار موثر عمل کند. برای کنترل میزان قندخون و فشارخون بهتر است از نمک کمتری در غذایتان استفاده کنید. استفاده از لبنیات بسیار مفید است اما به شرطی که کم‌چرب باشد! میوه و سبزیجات حتما در برنامه غذایی اضافه شوند. از نوشیدنی‌های حاوی قند مانند نوشابه کمتر مصرف کرده و به جای آن آب‌میوه طبیعی را جایگزین کنید. از فست‌فود و غذاهای آماده که حاوی چربی مضر زیادی هستند، دوری کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص روش‌های درمان گزگز انگشتان دست با طب سنتی صحبت کردیم. همانطور که گفتیم گزگز دست و پا جزء آن دسته از معضلاتی است که خیلی از افراد دست کم چندین و چندین بار آن را در طول زندگی خود تجربه نموده‌اند. این مشکل را می‌توان به آسانی در منزل و با کمک روش‌های طبیعی و دارو‌های گیاهی برطرف نمود و همیشه الزامی به استفاده از دارو‌های شیمیایی وجود ندارد. توجه داشته باشید که طب سنتی همواره راهکار‌های بسیار مفید و اثربخشی را برای درمان این مشکل گزگز ارائه می‌کند اما چنانچه با روش‌های گفته شده در این مقاله قادر به درمان مشکل نبودید و احساس گزگز و سوزن سوزن شدن تداوم پیدا کرد و به شکل مکرر اتفاق افتاد، به ناچار باید به پزشک مراجعه کنید تا راهکار‌های درمانی دیگری را مورد استفاده قرار دهید.