کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کمر و لگن چیست و چگونه درمان می‌شود

درد کمر و لگن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درد کمر و لگن یکی از شایع‌ترین مشکلات پزشکی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن روبه‌رو می‌شوند. فشار زیادی که درد لگن و کمر وارد می‌کند، می‌تواند افراد را از کارهای روزمره خود بازدارد و عملاً فرد را خانه‌نشین کند؛ اگر درد کمر در قسمت لگن را جدی نگیرید، می‌تواند عوارض جدی به همراه خود بیاورد. به طور کلی، درد لگن کمر می‌تواند به نوبه خود خطرناک باشد. پس پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از مشکلات شدید، در صورت بروز درد در ناحیه لگن و کمر، فوراً به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مراجعه کنید.

 

 

درد کمر و لگن چیست و چگونه درمان می‌شود

 

درد کمر و لگن

همان‌طور که بیان کردیم درد کمر و لگن، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اسکلتی عضلانی است. این درد‌ها می‌توانند از ساده‌ترین عوامل مانند یک حرکت نادرست در زمان انجام ورزش یا بلند کردن وزنه‌های سنگین شروع شده و در برخی موارد، نشانه‌هایی از بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های عفونی، وجود تومور در این ناحیه و … دیگر باشد. در قسمت‌های بعدی به طور مفصل درباره این مورد صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنم تا انتها با ما همراه باشید.
درد کمر و لگن معمولاً در پایین تنه و در قسمت مثانه رخ می‌دهد؛ ولی نکته قابل توجه این است که در صورت عدم درمان سریع توسط یک متخصص، این درد می‌تواند به پا‌ها نیز سرایت کند و باعث درد کمر و لگن و پاها شود. درد کمر و لگن و پا، می‌تواند عوارض خیلی جدی‌تری برای فرد داشته باشد. پس بهتر است در صورت مشاهده علائم، فوراً به یک متخصص مراجعه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک ما، روند درمانی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن طی کنید.

 

درد کمر و لگن نشانه چیست؟

اگر بخواهیم درباره این سؤال که درد کمر تا لگن نشانه چیست گفت‌وگو کنیم، باید بگوییم که عوامل مختلفی می‌تواند باعث بروز این عارضه شود. به برخی از موارد در همان ابتدای صحبت‌های‌مان اشاره شد. در ادامه به بررسی موشکافانه‌تری از این مسائل می‌پردازیم:

  • ♦ کشیدگی در ناحیه لگن
  • ♦ رگ به رگ شدن در این ناحیه
  • ♦ فتق دیسک
  • ♦ مشکلات ستون فقرات
  • ♦ وجود تومور در ناحیه لگن
  • ♦ شکستگی مهره ستون فقراتی
  • ♦ وجود عفونت در ناحیه لگن

یکی از شایع‌ترین دلایل بروز درد در ناحیه لگن و کمر، می‌تواند کشیدگی و رگ به رگ شدن باشد. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ورزش کردن بدون نرمش و گرم کردن قبلی یا برخورد با یک جسم سخت رخ دهد. حتی نحوه نشستن و برخاستن نادرست یا بلند کردن یک جسم سنگین نیز می‌تواند این عامل را تشدید کند.
درباره مورد سوم، ابتدا باید توضیح داد که فتق دیسک چیست. ستون فقرات از تجمیع مهره‌ها دیسک‌ها ساخته شده است. دلیل اینکه می‌توان بدن را به حرکت درآورد یا چرخاند، به دلیل وجود همین مجموعه استخوان‌ها و دیسک‌هاست. درست است که این مجموعه استخوانی در برابر فشار و درد تا حد زیادی مقاوم است؛ ولی به صورت کلی، اگر مدت طولانی تحت فشار باشد، می‌تواند آسیب ببیند و باعث شود که این دیسک‌ها از جای خود تکان خورده و بیرون بزنند. به این بیرون زدگی، فتق دیسک می‌گویند. این عارضه معمولاً در افراد بالای 35 سال رخ می‌دهد؛ ولی با این حال، احتمال دارد که در سنین کمتر نیز رخ دهد.
گاهی نیز ممکن است فرد از بدو تولد دچار مشکلات ستون فقراتی باشد و به آن توجهی نشده باشد. در این صورت، رفته‌رفته این بیماری حادتر شده و می‌تواند باعث بروز درد لگن و کمر شود.
در برخی موارد نیز که درد بسیار شدید است و فرد را عملاً از پا درمی‌آورد، احتمال وجود تومور یا عفونت در فرد بسیار بالاست. در این صورت برای جلوگیری از عوارض خطرناک درد کمر و لگن، باید فوراً به یک پزشک مراجعه کرد چرا که تشخیص آن، فقط توسط پزشک امکان‌پذیر است.
به صورت کلی، معمولاً درد کمر و لگن به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در طول زندگی رخ می‌دهد. در مواردی نیز بیماری‌های مادرزادی یا عفونت می‌تواند باعث درد لگن و کمر شود.

 

علت درد لگن کمر

علت درد ناحیه لگن و کمر می‌تواند موارد مختلفی باشد. قبل‌تر به برخی موارد اشاره کردیم. حال می‌خواهیم یک بررسی دقیق‌تری درباره علت کمردرد و لگن درد داشته باشیم.
سیاتیک اولین موردی است که به بررسی آن می‌پردازیم. درباره بیرون‌زدگی دیسک کمر صحبت کردیم. ولی الان باید در نظر داشته باشیم که این بیرون زدگی می‌تواند باعث ایجاد فشار در عصب سیاتیک شود. از آنجایی که عصب سیاتیک دقیقاً از همان ناحیه کمر و لگن عبور می‌کند، در نهایت می‌تواند منجر به بروز درد و ناراحتی در این ناحیه شود.
مورد بعدی، آرتروز است. معمولاً تا اسم آرتروز می‌آید، ذهن افراد به سمت گردن سوق پیدا می‌کند ولی باید بدانید که آرتروز در هر قسمت از بدن که استخوان دارد، می‌تواند رخ دهد. دلیل رخداد آرتروز نیز معمولاً کهولت سن و تحلیل رفتن بافت استخوانی است. در صورت تشخیص به موقع، می‌توان آن را کنترل و از بروز عوارض بعدی تا حد امکان جلوگیری کرد.
مورد سوم، پوکی استخوان است. فرد مبتلا به پوکی استخوان دیگر نمی‌تواند مانند سابق در برابر کشیدگی‌ها و فشار‌ها مقاومت کند و با کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار درد کمر و استخوان لگن می‌شود.
نشانگان دم اسب مورد دیگری است که به آن می‌پردازیم. ابتدا باید گفت که از قسمت انتهایی نخاع، یک سری رشته خارج شده که به آنها دم اسب می‌گویند. در صورتی که این رشته‌ها دچار مشکل شوند، می‌توانند باعث ایجاد درد کمر که به لگن میزند، شود. علاوه بر آن، در صورت بروز این بیماری، فرد عملاً کنترل مثانه خود را از دست می‌دهد؛ همچنین دچار بی‌حسی شدید در ناحیه باسن و اندام‌های تناسلی می‌شود که به خودی خود، در صورت عدم درمان فوری، عواقب جبران‌ناپذیری برای فرد دارد.
عوامل زنانی نیز می‌توانند علت درد لگن و کمر باشند. در دوران قاعدگی، بارداری، فرد می‌تواند درد‌هایی را متحمل شود که دقیقاً مربوط به ناحیه لگنی است. این موارد در دوران قاعدگی طبیعی است؛ ولی اگر در دوران بارداری، این درد‌ها در بدن مادر شدید باشد باید به یک متخصص مراجعه کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
در کل، باید توجه داشت که درد لگن کمر می‌تواند در موارد مختلفی به وجود آید. بهترین راه برای پیشگیری از درد لگن کمر، داشتن فعالیت‌های منظم بدنی، رعایت موقعیت درست نشستن و خوابیدن و نیز خوردن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است.

 

درد لگن و گودی کمر

درد گودی کمر و لگن، می‌تواند افراد را دچار نگرانی‌های زیادی کند. این درد معمولاً بالای استخوان لگن ظاهر می‌شود و می‌تواند فرد را از کار‌های روزمره خود بازدارد. اگر بخواهیم یک دید کلی نسبت به این موضوع که علت درد در ناحیه گودی کمر و لگن چیست به شما بدهیم، باید بگوییم که آسیب‌هایی که ممکن است در ستون فقرات یا رباط‌های موجود در ناحیه گودی کمر رخ دهند، می‌توانند باعث بروز این عارضه در فرد شوند. از عوامل بروز این عارضه که می‌توان به آن اشاره کرد، آرتروز، دیسک کمر، کشیدگی عضلانی و … است. فشار عصبی که در ناحیه گودی کمر وارد می‌شود، می‌تواند در نهایت باعث درد کمر لگن و پا شود.
یک مورد بسیار مهم و حیاتی که باید به آن پرداخت، بروز مشکل در عملکرد مفصل ساکروایلیاک است. شواهد نشان می‌دهد که حدود 20 درصد افرادی که دچار درد لگن و گودی کمر می‌شوند، احتمالاً دچار بیماری شده‌اند که مفصل ساکروایلیاک دچار نقص شده است. این مفصل می‌تواند در اثر ضربه، کهولت سن و ساییدگی استخوان‌ها، پیچ خوردگی شدید و حتی عفونت از عملکرد طبیعی خود باز داشته شود و در نهایت باعث بروز بیماری در ناحیه گودی کمر و لگن شود.

 

پیشگیری از درد کمر و لگن

درست است که امروزه با پیشرفت علم پزشکی، درمان درد کمر و لگن دیگر غیر ممکن نیست! ولی همواره بهترین راه حل، پیشگیری از بروز درد کمر و لگن است. درمان درد کمر لگن زمان و پول بسیاری می‌طلبد و ممکن است فرد تا مدتی بعد از درمان، همچنان درد‌هایی را احساس کند. در ادامه به بررسی برخی از راه‌های پیشگیری از بروز درد کمر و لگن می‌پردازیم:

ورزش‌های سالم و سبک

از انجام تمرینات مناسب برای تقویت عضلات کمر و لگن و نیز بهبود تعادل و انعطاف‌پذیری استفاده کنید. انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، ایروبیک، یوگا و پیلاتس برای تقویت عضلات و بهبود وضعیت جسمی شما بسیار مفید است. توجه داشته باشید که این ورزش‌ها باید به صورت دائمی انجام شوند و نباید وقفه قابل توجهی بین آنها بیفتد.

استفاده از مبلمان صحیح

مبلمان و امکاناتی مانند دستگیره، زانو و پشتی برای ایستادن، نشستن و خم شدن بسیار مهم است. ستون فقرات حالتی شبیه به حرف انگلیسی S دارد که در این شکل و شمایل باید در بدن حفظ شود. نحوه صحیح نشستن روی مبل و صندلی، می‌تواند خطر ابتلا به درد کمر و لگن را کاهش دهد.

کاهش وزن

افزایش وزن می‌تواند عامل بسیاری از مشکلات اسپینال باشد، از جمله درد کمر و لگن. برای کاهش وزن، می‌توانید از رژیم غذایی و ورزش‌های مناسب برای بدن خود استفاده کنید. یه یاد داشته باشید که کاهش وزن همواره باید کنترل‌شده انجام شود وگرنه می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد داشته باشد.

کفش استاندارد

کفش نیز در بیماری‌های لگنی و ستون فقراتی نقش بسیار مؤثری دارد. پوشیدن کفش مناسب با پاشنه و سایز مناسب، می‌تواند از بروز درد کمر و لگن، جلوگیری کند.

 

درمان درد کمر و لگن

در ابتدای مقاله به بررسی اینکه علت درد کمر و لگن از چیست صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم، برخی از علل درد کمر و لگن ناشی از حرکات ناصحیحی است که در طول روز انجام می‌دهیم؛ این‌گونه درد‌ها را می‌توان با استراحت یا یک‌سری داروهای ساده که توسط پزشک تجویز می‌شود درمان کرد.
اما در موارد جدی‌تر، درد کمر نزدیک لگن می‌تواند به دلیل مسائل مختلفی از جمله پوکی استخوان، دیسک فشاری، التهاب، فیبرومیالژیا، عفونت یا مشکلات عضلانی پیش بیاید. در این شرایط، روش‌های درمانی متفاوتی نیاز است که باید برای هر بیماری به طور جداگانه توسط یک پزشک مجرب بررسی شوند.
درباره راه‌های درمان درد کمر و لگن از جمله فیزیوتراپی و موارد دیگر، به صورت کامل توضیح دادیم.
در بیشتر موارد، درمان درد کمر و لگن شامل ترکیبی از تغییر در فعالیت فیزیکی، تمرینات تقویتی، فعالیت‌های درمانی و مصرف داروهای مختلف می‌شود. در ادامه، برخی از روش‌های درمانی برای کمک به کاهش درد کمر و لگن آورده شده است:

  • ♦ استراحت به اندازه کافی
  • ♦ فیزیوتراپی برای کاهش درد
  • ♦ مصرف دارو که فقط توسط پزشک تجویز شده است.
  • ♦ رعایت یک رژیم غذایی سالم و مصرف کلسیم برای افزایش تراکم استخوان
  • ♦ جراحی

استراحت، اولین و ساده‌ترین کار برای طی کردن روند بهبودی است؛ البته نحوه استراحت کردن نیز مهم است و نباید به گونه‌ای باشد که فشار بر کمر وارد کند. بهتر است در صورت وارد شدن فشار به ناحیه کمری هنگام دراز کشیدن، موقعیت خود را تغییر دهید.
مصرف دارو برای درمان درد لگن و گودی کمر می‌تواند در نهایت باعث بهبودی شود. مصرف دارو به صورت خودسرانه می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً تحت نظر یک پزشک روند مصرف دارو را طی کنید.
در بیشتر موارد، فیزیوتراپی می‌تواند راه حل باشد. فیزیوتراپی شامل برخی از تمرینات است که تحت نظر فیزیوتراپیست طی چندین جلسه انجام می‌شود و در نهایت معمولاً باعث بازگشت بهبودی به بدن می‌شود.
در موارد خاص که دیگر هیچ راهی جوابگو نبود، پزشک متخصص می‌تواند عمل جراحی را برای فرد بیمار تجویز کند. این مورد معمولاً در صورتی رخ می‌دهد که فرد خیلی دیر اقدام به درمان کند. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم درد در ناحیه لگن، فوراً به یک پزشک مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

درد کمر و لگن از مشکلات شایعی است که افراد ممکن است در طول زندگی خود به آن مبتلا شوند. از عوامل مهمی که می‌توان برای درد لگن و کمر نام برد، ضعف عضلات و استخوان‌بندی، آرتروز، کهولت سن و… است که در این مقاله به آنها پرداخته شد. درباره علت درد در ناحیه لگن و کمر و همچنین این موضوع که درد لگن و کمر نشانه چیست نیز توضیحاتی ارائه دادیم و به مواردی از جمله کشیدگی در ناحیه لگن، فتق دیسک، وجود عفونت در ناحیه لگن و … اشاره شد. بعد از بررسی دلایل بروز درد کمر در قسمت لگن، به راه‌های درمان آن پرداختیم و روش‌های مختلف درمان درد استخوان لگن و کمر از جمله فیزیوتراپی و مصرف دارو تحت نظر پزشک را برای شما عزیزان بیان کردیم. درباره پیشگیری از درد یک طرف کمر و لگن نیز مطالبی بیان کردیم و گفتیم که همواره، پیشگیری از بروز بیماری، به مراتب کم‌هزینه‌تر و بهتر از درمان است.