کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

متخصص ارتوپد

متخصص ارتوپد کسی است که در رشته تخصصی ارتوپدی بعد از اتمام تحصیلات پزشکی عمومی ادامه تحصیل داده است و بر بیماری‌ها و شرایطی که روی سیستم اسکلتی و عضلانی شما تأثیر می‌گذارد اعم از استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها، مفاصل و اعصاب تمرکز دارد؛ بنابراین در صورت ایجاد علائم و آسیب در هرکدام از این قسمت‌ها که در قسمت‌هایی مانند کمر، دست و لگن ایجاد می‌شوند شما باید به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با وظایف و خدماتی که یک متخصص ارتوپد ارائه می‌دهد آشنا کنیم.

 

متخصص ارتوپد کیست؟

همان‌طورکه در مقدمه نیز به‌طور کوتاه به آن اشاره کردیم متخصصان ارتوپد پزشکانی هستند که به‌صورت تخصصی در زمینه بیماری‌ها و آسیب‌های ایجاد شده در سیستم اسکلتی و عضلانی فعالیت دارند. افراد اغلب هنگام آسیب‌دیدگی یا داشتن بیماری‌های مزمن مانند آرتروز یا درد در ناحیه کمر، دست‌ها، گردن، پا‌ها و… که مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی است به متخصص ارتوپد مراجعه می‌کنند. البته برخی از بیماری‌ها مانند کمردرد و اختلالات عصبی ممکن است به‌قدری شدید باشند که برای درمان نیاز به تخصص‌های مربوطه دیگری مانند متخصص ستون فقرات و یا متخصص مغز و اعصاب داشته باشند؛ اما حتی در این صورت اگر بیماری یا آسیب از قبل شناسایی نشده باشد اولین قدم برای پیگیری علت آن مراجعه به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه است.

متخصص ارتوپد چه‌کارهایی را می‌تواند انجام دهد؟

پزشکان ارتوپدی که اغلب از آن‌ها به‌عنوان جراحان ارتوپدی نیز یاد می‌شود، به شما در زمینه حل تمامی مشکلات اسکلتی و عضلانی کمک می‌کنند. درواقع وظایف آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تشخیص و درمان آسیب‌ها و بیماری‌هایی که بر سیستم اسکلتی و عضلانی شما تأثیر می‌گذارند.

  • تشخیص و درمان کلیه بیماری‌های مربوط به گردن، کمر و ستون فقرات

  • تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی مربوط به کلیه قسمت‌های سیستم اسکلتی و عضلانی

  • تشخیص و درمان بیماری‌های التهابی ستون فقرات و دردهای کمری که ممکن است خودشان را بصورت دردهای مزمن شبانگاهی همراه با تعریق نشان دهند که از جمله می‌توان به آرتوریت روماتوئید، اسپوندیلیت انکیلوزان، بیماری بروسلا، تب مالت، سل استخوانی و … اشاره کرد.

  • کمک به بازیابی توانایی حرکتی و توان‌بخشی در زمینه حرکت، افزایش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی و قدرت

  • ایجاد برنامه‌هایی به‌موقع و صحیح برای جلوگیری از آسیب یا بدتر شدن شرایط مزمن مانند آرتریت

بنابراین تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها در ید متخصصین ارتوپدی است. بنابراین هرگونه درد مزمن و حاد که ناشی از ضربه، تروما، تصادف، سقوط و … برای فرد ایجاد می‌شود و بیش از چند روز ادامه پیدا می‌کند باید توسط متخصص ارتوپد مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد. در نتیجه در این شرایط شما می‌توانید با مراجعه به متخصص ارتوپد مطمئن باشید که به تشخیص و درمان درست می‌رسید و پزشک با گرفتن شرح حال، معاینات فیزیکی لازم و تست‌های تصویربرداری و آزمایشگاهی می‌تواند بهترین تشخیص و درمان را برایتان انجام دهد و می‌توانید از خدمات متخصص ارتوپد بهره مند شوید. البته در صورت آسیب جدی شما باید به اورژانس مراجعه کنید و نباید وقت را تلف نمایید.

درحالی‌که متخصصین ارتوپد نسبت به تمام قسمت‌های سیستم اسکلتی و عضلانی دانش کافی دارند، برخی از آن‌ها باز هم ادامه تحصیل داده و در شاخه‌های زیر به‌صورت فوق تخصص ارتوپدی به تحصیل و کسب مهارت و دانش می‌پردازند:

  • ستون فقرات

  • لگن و زانو

  • دست

  • شانه و آرنج

  • پا و مچ پا

  • پزشکی ورزشی

  • جراحی تروما

متخصص ارتوپد چه نوع بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصصان ارتوپدی توانایی درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی را دارند. ازجمله مهم‌ترین آسیب‌ها و بیماری‌هایی که توسط این عزیزان درمان می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • انواع شکستگی استخوان

  • فشار‌ها و آسیب‌های عضلانی

  • آرتروز

  • سندرم تونل کارپ

  • آسیب به تاندون‌ها یا رباط‌ها ازجمله رگ به رگ شدن، تاندونیت و پارگی ACL

  • اختلالات اندامی

  • سرطان استخوان

متخصص ارتوپد از چه روش‌هایی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند؟

پزشکان ارتوپدی از درمان‌ها و روش‌های مختلفی برای درمان شرایط شما استفاده می‌کنند که انتخاب این روش‌ها به نوع آسیب، شدت آسیب و شرایط سلامتی بیمار بستگی دارد. بیایید برخی از آن‌ها را با جزئیات بیشتر در زیر بررسی کنیم.

درمان‌های غیر جراحی

این نوع درمان‌ها درمان‌های محافظه کارانه نیز نامیده می‌شوند. پزشکان ارتوپدی اغلب قبل از توصیه به جراحی، ابتدا بر درمان‌های غیر جراحی تمرکز می‌کنند. ازجمله این موارد عبارت‌اند از:

دادن برنامه تمرینات ورزشی

متخصص ارتوپد ممکن است تمرینات یا حرکات خاصی را برای حفظ یا بهبود قدرت، انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی شما در یک منطقه خاص توصیه کند.

بی‌حرکت کردن یک قسمت خاص

معمولاً در صورت بروز آسیب‌هایی مانند پیچ‌خوردگی و یا شکستگی برای بهبود نیاز است که آن قسمت کاملاً بی‌حرکت بماند تا ناحیه به‌درستی ترمیم‌ شده و فشار اضافی به آن وارد نشود. ازجمله روش‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود، آتل، بریس و گچ است.

تجویز دارو‌های مناسب

متخصص ارتوپد شما ممکن است دارو‌های خاصی را برای کمک به تسکین علائمی مانند درد و تورم تجویز کند. برخی از دارو‌ها مانند ایبوپروفن و آسپرین بدون نسخه نیز قابل تهیه هستند و برخی از آن‌ها مانند کورتیکواستروئید‌ها و دارو‌های ضدالتهابی تنها با تجویز پزشک قابل تهیه می‌باشند.

تغییر سبک زندگی

متخصص ارتوپد همچنین ممکن است به شما در ایجاد تغییر در شیوه زندگی کمک کند. این تغییرات می‌تواند شامل تغییر فعالیت بدنی، رژیم غذایی و شیوه‌های تمرین شما برای جلوگیری از تشدید آسیب یا بیماری باشد. بسیاری از بیماری‌های اسکلتی و عضلانی با اضافه‌وزن و چاقی تشدید می‌شوند و پیروی از یک سبک زندگی درست از این نظر بسیار مهم است.

استفاده از روش‌های تزریقی

گاهی مواقع برخی از درد‌ها در زانو، کمر، گردن و… که بیشتر ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتروز یا فتق دیسک‌های مختلف هستند، به‌قدری است که بیمار تحمل علائم را نداشته و درد زندگی روزانه او را مختل کرده است. در این صورت متخصص ارتوپد با تزریق دارو‌های استروئیدی، اسید هیالورونیک، اوزون‌تراپی و یا تزریق کورتون، درد و التهاب بیمار را به‌سرعت کاهش می‌دهد. البته برخی از این دارو‌های تزریقی عوارض جانبی دارند و به همین دلیل بیشتر از ۲ الی ۳ مرتبه در سال جایز نیستند.

فیزیوتراپی

گاهی بیمار خودش نمی‌تواند برخی از تمرینات را در خانه به‌تنهایی انجام دهید و به‌علاوه باید در مورد برخی از حرکت‌ها مانند وضعیت قرارگیری صحیح بدن، روش مناسب برای حمل یا بلند کردن اجسام و… آموزش ببیند. در این صورت متخصص ارتوپد بیمار را به یک فیزیوتراپ معرفی می‌کند. فیزیوتراپ نیز با انجام تمرینات کششی و قدرتی مناسب و آموزش مسائل موردنیاز به بیمار کمک خواهد کرد تا زودتر بهبود یابد.

درمان‌های جراحی

در برخی شرایط وضعیت یا آسیب با اقدامات محافظه کارانه بهبود نمی‌یابد. در این صورت، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. برخی از عمل‌هایی که توسط جراح ارتوپد انجام می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • تعویض مفصل

  • تثبیت داخلی شامل قرار دادن سخت‌افزاری مانند سنجاق، پیچ، صفحه و میله برای نگه‌داشتن استخوان‌های شکسته شده

  • تکنیک ذوب برای استفاده از مواد پیوند استخوان به‌علاوه نوعی تثبیت داخلی برای اتصال دو استخوان به یکدیگر

  • استئوتومی جهت برش قسمتی از استخوان و سپس تغییر مکان آن که بیشتر برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز استفاده می‌شود.

  • ترمیم بافت نرم جهت ترمیم عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌های آسیب‌دیده

زمان مراجعه به متخصص ارتوپد

در صورت بروز هرکدام از شرایط زیر باید جهت تشخیص و پیگیری درمان به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید:

  • درد یا تورم در استخوان، مفصل یا عضله به‌صورت مداوم، مکرر و یا زمانی که درد به مراقبت‌های خانگی پاسخ نمی‌دهد.

  • کاهش قابل‌توجه تحرک یا دامنه حرکتی مفصل‌ها مانند زانو، آرنج یا شانه

  • مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه

  • علائم مربوط به اختلالات عصبی مانند بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن در بازو‌ها یا پا‌ها

  • آسیب به استخوان یا مفصل که نیاز به توجه متخصص دارد.

در صورت بروز آسیب‌های ناگهانی مانند تصادف‌هایی که باعث شکستگی‌های شدید می‌شوند، باید ابتدا سریعاً به اورژانس مراجعه کنید و بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه و الزامی جهت روند بهبودی صحیح به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

چگونه می‌توان یک پزشک ارتوپدی خوب پیدا کرد؟

در صورت نیاز به مراجعه به پزشک ارتوپدی، برای پیدا کردن یک ارتوپد خوب به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با پزشک خانواده خود مشورت کنید و از او بخواهید که یک متخصص ارتوپد خوب را به شما معرفی نماید.
  • به‌صورت اینترنتی جست‌وجو کنید و با خواندن نظرات بیماران آن‌ها بهترین متخصص ارتوپد که در نزدیکی شما باشد را پیدا کنید.
  • می‌توانید از اعضای خانواده یا دوستان خود بپرسید. اگر یکی از نزدیکان شما شرایط مشابهی را تجربه کرده است و حالا به‌خوبی درمان شده است ،می‌تواند به شما در زمینه انتخاب ارتوپد مناسب کمک کند.

سخن پایانی

متخصصان و جراحان ارتوپدی به‌طورکلی شرایطی را که بر استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل شما تأثیر می‌گذارند را تشخیص داده و درمان می‌کنند. انواع درمان‌ها بسته به نوع و شدت آسیب می‌تواند از اقدامات محافظه کارانه مانند ورزش و دارو تا برخی درمان‌های شدیدتر مانند تزریق و جراحی متفاوت باشند. پزشکان ارتوپدی همچنین می‌توانند به توان‌بخشی شما کمک کرده و از بدتر شدن علائم بیماری موجود جلوگیری کنند. در مواردی نیز ممکن است متخصص ارتوپد جهت بررسی و تشخیص دقیق‌تر و درنتیجه درمان بهتر شما را به فوق تخصص در زمینه موردنیازتان مانند ستون فقرات، دست و… ارجاع دهد.

توجه داشته باشید که مراجعه به یک ارتوپد خوب و باتجربه در صورت بروز علائم درد در قسمت‌های مختلف سیستم اسکلتی و عضلانی مانند درد در کمر، گردن، ‌شانه، دست و پا و بخصوص دردی که بعد از چند روز بهبود پیدا نکرده است امری ضروری می‌باشد و از عوارض بعدی ازجمله درد‌های مزمن و شدید و حتی موارد سخت مانند فلج بخشی از این سیستم جلوگیری خواهد کرد.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید