کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان درد پا

درد پا یکی از آزاردهنده ترین دردهایی است که افراد در هنگام ابتلا به آن بسیار اذیت میشوند و به دنبال درمان درد پا در کوتاه ترین مدت زمان ممکن هستند.درمان درد پا به دو دسته درمان های خانگی و درمان از طریق مراجعه به پزشک ارتوپدی امکان پذیر است که این به نوع،شدت و علت پا درد وابسته است.اگر درد خیلی شدید و یا طولانی باشد باید جهت تشخیص علت و درمان به موقع حتما و در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا از پیشرفت و خطرآفرین شدن عارضه جلوگیری شود.ما در این مقاله به بررسی انواع درمان های مناسب برای پا درد میپردازیم.کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان پا درد و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

چند راه حل مناسب برای درمان درد پا

برای درمان درد پا راهکارهای متفاوتی وجود دارد که باتوجه به شدت و نوع درد میتوانید از آنها استفاده نمایید.لازم به ذکر است که پا درد شدید و یا طولانی مدت حتما ناشی از مشکل جدی همانند اختلال در دیسک کمر،مشکلات سیاتیک و غیره است که نیازمند مراجعه به موقع و درمان توسط بهترین متخصص ارتوپدی می باشد.

درد علامتی است که در بسیاری از بیماری های پا مشترک است و داروهای مسکن اغلب می توانند به تسکین درد پا کمک کنند. همچنین می توانید روش های دیگری را امتحان کنید که درادامه به بررسی آنها میپردازیم:

استفاده از کمپرس سرد یا گرم

اگر پاهایتان خسته و دردناک هستند و در اثر لمس پوست احساس نرمال یا خنکی می کنید و مشکل خاصی در آن مشاهده نمیکنید ، سعی کنید پاهایتان را در آب گرم خیس کنید تا آرام شوند. داروخانه ها بسته های ژلی به فروش می رسانند که می توانید آنها را در مایکروویو یخ زده یا گرم کنید ، سپس روی پاهایتان قرار دهید. می توانید ماساژ را نیز امتحان کنید (به “ماساژ پا” در زیر مراجعه کنید). ماساژ آرام عضلات و مفاصل می تواند باعث تسکین پا درد شود. اما پایی را که ملتهب است یا فکر می کنید ممکن است آسیب دیده است را ماساژ ندهید.

به طور کلی ، اگر پوست شما در اثر لمس احساس گرما می کند (نشانگر این است که پای شما ملتهب و احتمالاً متورم است) ، در این هنگام از کمپرس یخ استفاده کنید وروی ناحیه ملتهب گرما قرار ندهید زیرا فقط باعث افزایش جریان خون و بدتر شدن التهاب می شود.

ماساژ پا

برای درد های غیر تخصصی و با علت های کم اهمیت ماساژ به عنوان درمان است اما اگر دردی شدید دارید و این درد در اثر حادثه ای رخ داده و یا علت آن را نمیدانید اصلا نباید ماساژ بدهید و باید تحت نظر متخصص ارتوپدی باشید.پس قبل از ماساژ حتما یکبار برای مشخص شدن علت درد به پزشک مراجعه کنید.

وقتی به ماساژ فکر می کنید ، ممکن است به ماساژ گردن یا پشت فکر کنید. اما پاهای شما نیز نیازمند ماساژ هستند و حتی ممکن است خودتان بتوانید این کار را انجام دهید. ماساژ گردش خون را بهبود می بخشد ، عضلات را تحریک می کند ، تنش را کاهش می دهد و اغلب درد را کاهش می دهد و باعث درمان درد پا میشود. همچنین فرصتی برای معاینه پای شما فراهم می کند و به شما این فرصت را می دهد که قبل از وخیم شدن مشکلی را متوجه شوید و به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. برای انجام ماساژ:

  • روی یک صندلی راحت بنشینید. پای چپ خود را خم کرده و پای چپ خود را به آرامی روی ران راست قرار دهید.
  • مقداری لوسیون یا روغن پوست در دست خود بریزید. آن را به آرامی به پای خود بمالید و تمام پا – انگشتان پا ، قوس و پاشنه خود را ماساژ دهید.
  • ماساژ عمیق تری انجام دهید. انگشتان دست راست خود را به پای چپ خود فشار دهید. با استفاده از دستان ، انگشتان پا را عقب و جلو یا از هم جدا کنید. این به آرامی عضلات زیر را کش می دهد.
  • این کار را روی پای دیگر تکرار کنید.

برای تقویت ماساژ خود می توانید دستگاه های ماساژ را از داروخانه های محلی یا فروشگاه های بهداشت خریداری کنید.

مراجعه به پزشک و استفاده از داروها

قطعی ترین و سریعترین درمان درد پا مراجعه به متخصص ارتوپدی و معاینه توسط ایشان می باشد.وقتی صحبت از درمان دارویی می شود ، چندین گزینه مختلف وجود دارد. بعضی از داروها موضعی هستند – یعنی شما آنها را روی پوست استفاده می کنید و برخی دیگر سیستماتیک هستند؛ اینها معمولاً به صورت قرص مصرف می شوند. خلاصه ای از دسته های اصلی داروهای تسکین دهنده درد به شرح زیر است:

درمان درد پا

مسکن های خوراکی

 این دسته از داروها شامل مسکن ها مانند استامینوفن است که بدون تسکین التهاب ، درد را تسکین می دهد. حتماً دستورالعمل های پزشک ارتوپدی خود را دنبال کنید زیرا مصرف زیاد استامینوفن می تواند باعث نارسایی کبد شود.

مسکن های موضعی

 داروهای موضعی درد به صورت لوسیون ، کرم یا ژل در دسترس هستند. آنها بر روی پوست پخش شده و به داخل نفوذ می کنند تا برخی از انواع درد خفیف پا را تسکین دهند. برخی از داروهای موضعی – مانند آنهایی که حاوی منتول ، روغن اکالیپتوس یا روغن سقز هستند – با حواس پرتی اعصاب با نوع دیگری از احساس ، درد را کاهش می دهند. گروه دیگر سالیسیلات ها (همان ماده موجود در آسپرین) را از طریق پوست تحویل می دهند. گروه سوم با یک ماده شیمیایی معروف به ماده P مقابله می کند که یک انتقال دهنده عصبی است و به نظر می رسد سیگنال های درد را به مغز منتقل می کند. این کرم ها حاوی مشتقی از یک ماده طبیعی موجود در فلفل کاین هستند. به همین دلیل ، ممکن است هنگام استفاده اولیه بسوزند یا سوزش ایجاد کنند.به هیمن دلیل مصرف همه ی انها باید تحت نظر متخصص ارتوپدی باشد تا از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

این داروها با نسخه و بدون نسخه در دسترس هستند.داروهای ضد التهاب بدون نسخه پزشک شامل آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن است. اگر فقط برای تسکین درد از داروی ضد التهاب استفاده می کنید ، انتظار داشته باشید که برای مدت زمان محدودی دوز کم مصرف کنید – معمولاً تا زمانی که درد از بین نرود. اگر به بیماری ای مبتلا هستید که شامل التهاب و همچنین درد است ، مانند التهاب مفصل آشیل یا پیچ خوردگی ، پزشک  ارتوپدی ممکن است به شما توصیه کند که داروهای ضد التهاب را با دوز بالاتر و برای مدت زمان طولانی تری گاهی اوقات تا چندین هفته مصرف کنید ،. توجه داشته باشید که داروهای ضد التهاب عوارض جانبی گوناگونی دارند ، بنابراین مهم است که هنگام استفاده منظم از آنها ، درباره خطرات سلامتی شخصی خود با پزشک ارتوپدی مشورت کنید و تحت نظر او باشید.

اگر این گزینه های بدون نسخه ، مشکلات درد پا را برطرف نمی کند ، پزشک ارتوپدی می تواند انواع داروهای تجویز شده و درمان را به شرح زیر تجویز کند.

  • بازدارنده ها
  • داروهای ضد درد عصبی
  • بلوک های عصبی
  • کورتیکواستروئیدها

سخن پایانی

همانطور که گفته شد برای درمان درد پا راه حل های متفاوتی از قبیل کمپرس های یخ و گرم،ماساژ، مراجعه به متخصص ارتوپدی و استفاده از داروها و درمان های مورد تایید پزشک وجود دارد.استفاده از راه حل های درمانی باید متناسب با نوع درد،علت درد، شدت درد و ماندگاری درد باشد که ایمن ترین و قطعی ترین درمان به منظور جلوگیری از پیشرفت عارضه و بروز عوارض جبران ناپذیر مراجعه به متخصصی باتجربه ارتوپدی می باشد.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان پا درد و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید