کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت کف پای داغ

علت داغی کف پا در شب چیست؟

“علت داغی کف پا در شب چیست” چه کسانی در معرض سوزش و داغی زیر پا هستند؟ روش‌های درمان این مشکل کدام است؟ این‌ها سوالاتی است که قرار است در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. سوزش کف پا در شب، مشکلی رایج است که شاید شما هم آن را تجربه کرده باشید. سوزش و داغ شدن زیر پا، آسایش‌تان را می‌گیرد، خواب‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما را وادار می‌کند تا برای درمان چاره‌ای بیاندیشید. شناخت علت داغی و سوزش کف پا مقدمه درمان آن است. برای یافتن پاسخ سوال علت کف پای داغ در شب چیست همراه ما باشید.

 

 

علت کف پای داغ

 

مهم‌ترین علت داغی کف پا در شب چیست؟

داغی کف پا، مشکلی رایج در بزرگسالی است که شب‌ها شدت می‌یابد. احساس داغی و سوزش تنها زیر پا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه گاه نواحی فوقانی پا، ساق پا و مچ را نیز درگیر می‌کند. اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود؛ “علت داغی کف پا در شب چیست”
سوزش کف پا در شب، گاهی مسئله‌ای مجزا است؛ گاهی هم نشانه‌ای است که خبر از بروز مشکلی در یک قسمت دیگر از بدن می‌دهد. بسته به علت داغی و سوزش کف پا، گاهی خفیف و قابل تحمل است و گاهی واقعاً شدید و آزاردهنده می‌شود.
کنترل قند خون، اهمیت بسیار زیادی دارد. قند خون بالایی که کنترل نشود، رگ‌های خونی و اعصاب را تحت فشار قرار می‌دهد و به آن‌ها آسیب می‌رساند. قند خون بالا، یعنی کاهش نقل و انتقال سیگنال‌های عصبی و این چیزی است که بر حس بخش‌های مختلف از بدن تاثیر می‌گذارد. بالا بودن قند خون، موجب تضعیف دیواره رگ‌های خونی خواهد شد؛ یعنی همان رگ‌هایی که وظیفه ارسال مواد غذایی و اکسیژن به اعصاب را بر عهده دارند.
آمارهای منتشر شده از سوی موسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی می‌گوید بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به دیابت، از آسیب عصبی و نوروپاتی رنج می‌برند. ریسک ابتلا به نوروپاتی در افراد سیگاری، کسانی که اضافه وزن دارند، به فشار خون بالا مبتلا هستند و از الکل استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر است.
شایع‌ترین نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی، اصطلاحی است که آسیب عصبی در کف و ساق پا را تعریف می‌کند. این عارضه، با احساس سوزش و داغ شدن زیر پا، علائم خود را نشان می‌دهد. گاه نوروپاتی محیطی، دست‌ها و بازوها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
دیگر علائم نوروپاتی محیطی کدامند:

  • احساس می‌کنید دست و پاهایتان بی‌حس شده یا سوزن سوزن می‌شود.
  • در بازوها و پاها، احساس سنگینی یا ضعف دارید.
  • حس پوشیدن یک جفت جوراب تنگ را دارید.
  • دردهای کوبنده و تیز به سراغتان آمده است.
  • بیش از اندازه عرق می‌کنید.

در مواجه با هر یک از نشانه‌های نوروپاتی، حتماً به پزشک مراجعه و قند خونتان را کنترل کنید. کنترل قند خون، مانع از تشدید آسیب‌های عصبی می‌شود و یا حداقل روند آن را کند خواهد کرد.

 

نوروپاتی فیبر کوچک؛ علت داغی و سوزش کف پا

نوروپاتی فیبر کوچک یا SFSN، یک نوروپاتی بسیار دردناک است که باعث سوزش در پاها می‌شود. فردی که به نوروپاتی فیبر کوچک مبتلا شده، احساس را در پاهای خود از دست می‌دهد و تیر کشیدن در پاها (هر چند کوتاه مدت) تجربه خواهد کرد.
آنچه باعث ایجاد چنین علائمی شده، از بین رفتن غلاف میلین است که وظیفه آن پوشاندن و محافظت کردن از رشته‌های عصبی می‌باشد. گرچه علت این عارضه در اغلب مواقع مشخص نیست اما دیابت در بروز آن نقش پررنگی دارد.
مصرف بیش از اندازه الکل، منجر به نوروپاتی الکلی (نوعی آسیب عصبی) می‌شود. از مهمترین علائم نوروپاتی الکلی، داغی زیر پا در شب، از دست دادن عملکرد عضلانی، ضعف و اسپاسم عضلانی، اختلال در گفتار و سرگیجه است. برخی از این آسیب‌های عصبی همیشگی و برگشت ناپذیر است. با این حال کنار گذاشتن و توقف استفاده از آن، مانع بدتر شدن وضعیت خواهد شد.

منظور از سندرم درد منطقه‌ای پیچیده چیست؟

یکی از دلایل سوزش پا، ابتلا به سندرم درد منطقه‌ای پیچیده است. وقتی از سندرم درد منطقه‌ای پیچیده صحبت می‌کنیم، منظورمان یک درد مزمن است که بعد از یک آسیب دیدگی مثل سکته مغزی و قلبی یا عمل جراحی در دست و پا ایجاد می‌شود.
سندرم درد منطقه‌ای شامل یک سری آسیب‌های عصبی است که ستون فقرات و سیگنال‌های مغزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با علائمی مثل سوزش و درد، تغییر در بافت پوست و رنگ و ورم همراه است. CRPS یا همان سندرم درد منطقه‌ای پیچیده، متاثر از ژنتیک افراد است و بر سیستم ایمنی نیز بیشترین اثرگذاری را دارد.

شارکوت ماری توث؛ بیماری عصبی که باعث داغی کف پا می‌شود

شارکوت، ماری و توث نام ۳ پزشکی است که برای اولین بار درباره این بیماری تحقیق کرده اند. نوروپاتی حسی حرکتی و آتروفی عضلانی پرونئال، دو نام دیگر این عارضه اند. شارکوت ماری توث، از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است که ریشه‌های ارثی دارد. این بیماری که کاملاً پیشرونده است، اعصاب کنترل کننده ماهیچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در پاسخ به اینکه “علت داغی کف پا در شب چیست”، باید به شارکوت ماری توث اشاره کنیم که همراه با آتروفی عضلانی و ناتوانی در کنترل دست و پا، برای بیمار رخ می‌دهد. براساس گفته‌های موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته، یک نفر از ۲۵۰۰ منبع مورد مطالعه این پژوهشکده، به بیماری CMT مبتلا هستند.

اریترومیالژیا چیست؟

دیگر “علت داغی کف پا در شب چیست” این بار میخواهیم از اریترومیالژیا نام ببریم که می‌تواند عامل سوزش پا باشد. عارضه دیگری است که ابتلا به آن، منجر به داغی زیر پا خواهد شد. اریترومیالژیا، یک بیماری نادر است که نشانه‌های آن با قرمزی و داغ شدن پاها نمایان می‌شود. این بیماری، یک فرم از نوروپاتی محیطی است؛ زیرا سیستم اعصاب محیطی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را مختل می‌کند.
نوشیدن الکل و یا مصرف غذاهای پرادویه، آغاز شروع ناراحتی‌های ناشی از اریترومیالژیا است. درد و ناراحتی ناشی از بیماری اریتروملالژیا، بعد از ایستادن‌های طولانی، ورزش، بودن در برابر گرما و پیاده روی شدت می‌یابد.

کم کاری تیروئید چگونه باعث داغی کف پا در شب می‌شود؟

کم کاری تیروئید زمانی به وجود می‌آید که غده تیروئید دیگر قادر به تولید هورمون کافی نیست. (دو هورمون غده تیروئید، تیروکسین و یدوتیرونین نام دارند و وظیفه آن ها، تنظیم مصرف انرژی، کمک به رشد و تولید گرما در بدن است.)
از هر ۱۰۰ نفر در جهان، دو نفر به کم کاری تیروئید مبتلا هستند. بیشتر موارد ابتلا خفیف است و مبتلایان بدون انجام آزمایش، متوجه بیماری خود نخواهند شد. کم کاری تیروئید، تعادل هورمون‌ها در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل منجر به التهاب و تورم می‌شود و به اعصاب فشار می‌آورد.
یکی از نشانه‌های کمک کاری تیروئید، داغی و سوزش زیر پا است. به غیر از آن، خشک شدن پوست، افزایش وزن و خستگی نیز می‌تواند نشانه‌ای از کم کار بودن تیروئید باشد.

علت داغی کف پا در شب چیست، از عفونت پای ورزشکار چه می‌دانید؟

پای ورزشکار، یک نوع عفونت قارچی است که بسیاری از ورزشکاران به آن دچار می‌شوند. علائم این عفونت مسری، در ناخن‌های دست و پا ظاهر می‌شود. یکی از مهمترین نشانه‌های پای ورزشکار، احساس داغی و سوزش زیر پا است. مبتلایان، دچار خارش و گزگز در بین انگشتان پا می‌شوند.
دیگر علائم عفونت پای ورزشکار:

  • صورتی شدن رنگ پوست روی پا

  • ظهور تاول‌های خارش دار بر روی پاها

  • خشک شدن پوست زیر پا و نواحی اطراف آن

  • لایه برداری پوست زیر پا و پوست میانی انگشتان پا و ترک خوردن پوست در این نواحی

  • جدا شدن و تغییر رنگ ناخن‌های پا (همچنین ممکن است ناخن‌های پا از بستر ناخن جدا شوند و یا خرد شده و ضخیم به نظر برسند.)

علت داغی کف پا در سالمندان، آیا از کمبودهای تغذیه‌ای است؟

داغی و سوزش کف پا ناشی از کمبودهای تغذیه ای، در گذشته رایج بود. امروزه هم در مناطقی که مردمان آن دچار بلایای طبیعی شده‌اند و یا قحطی را تجربه می‌کنند، داغی زیر پا به علت سوء تغذیه دیده می‌شود.
در جوامع امروزی، بسیاری از افراد به ویژه سالمندان، از آسیب‌های عصبی منجر به سوزش کف پا رنج می‌برند. علت داغی کف پا در سالمندان بی‌ارتباط با کمبودهای تغذیه‌ای نیست. کمبود ویتامین ب۶، ب۹ یا همان فولات و ب۱۲ می‌تواند دلیل داغی زیر پا در سالمندان باشد.
کمبود ویتامین ب، یکی از جواب‌هایی است که می‌توان به سوال “علت داغی کف پا در شب چیست” داد اما این مسئله با عدم هماهنگی عضلات نیز ارتباط دارد. همچنین کمبود گلبول‌های قرمز و کم خونی، تنگی نفس، سرگیجه و خستگی نیز از علائم کمبودهای تغذیه‌ای اند.

علت داغی کف پا در شب چیست، آیا بیماری‌های کلیوی می‌توانند باعث سوزش کف پا شوند؟

بله؛ یکی از نشانه های اختلال در عملکرد کلیه ها، سوزش پا است. یکی از مهمترین وظایف کلیه‌ها در بدن، دفع سموم از بدن است. اگر کلیه‌ها به درستی کار نکنند، سموم و آلودگی‌ها در خون شما جمع می‌شود و انباشت این سموم، منجر به ایجاد خارش، تورم، سوزش و داغی زیر پا خواهد شد. داغی زیر پا در شب، یکی از نشانه‌های اختلال در عملکرد کلیه‌ها است.
به غیر از آن ممکن است با این علائم مواجه شوید:

  • سرگیجه دارید.

  • حالت تهوع دارید.

  • احساس خستگی می‌کنید.

  • خروجی ادرار کاهش می‌یابد.

  • ممکن است دچار تنگی نفس شوید.

  • تشنج و کما در بدترین حالت اتفاق می‌افتد.

بیماری شریان محیطی یا PAD چیست؟

وقتی از بیماری شریان محیطی یا همان PAD صحبت می‌کنیم، منظورمان باریک شدن وریدهایی است که وظیفه رساندن خون به ساق و زیر پا را بر عهده داشتند. معمولاً کسی که به بیماری شریان محیطی مبتلا شده داغی و سوزش زیر پا را تجربه خواهد کرد.
البته درباره علائم PAD، باید این را اضافه کنیم که نشانه‌های بیماری شریان محیطی شباهت‌های زیادی به علائم نوروپاتی محیطی دارد. مثلاً همین داغی زیر پا در شب که جزو علائم مشترک این دو بیماری است. بیماران مبتلا به PAD اغلب در زمان پیاده روی یا ورزش، دچار درد شدید در زیر پا می‌شوند.

سندرم تونل تارسا و ارتباط آن با داغی کف پا در شب چیست؟

سندرم تونل تارسا، از جمله بیماری‌هایی است که ابتلا به آن باعث سوزش کف پا در شب خواهد شد. در صورت ابتلا به سندرم تونل تارسا، عصبی که از مچ تا زیر پا امتداد یافته، به علت آسیب دیدگی و تورم تحت فشار قرار می‌گیرد. اینجاست که درد به سراغ بیمار می‌آید؛ دردی که تا ساق پا منتشر می‌شود.
در کنار درد، این سوزش و داغی کف پا است که احساس آزاردهنده‌ای را برای بیمار ایجاد می‌کند. آسیب‌های ناشی از ابتلا به سندرم تونل تارسا، گاهی ماندگار و دائمی است. بنابراین، نباید از اهمیت درمان به موقع و زودهنگام این بیماری غافل شوید و سریع به یک کلینیک پا مراجعه کنید.

در شیمی درمانی علت داغی کف پا در شب چیست؟

مصرف داروهای شیمیایی که برای از بین رفتن سلول‌های سرطانی تجویز می‌شود، خالی از عوارض نیست. از مهم‌ترین پیامدهای استفاده از چنین داروهایی می‌توان به نوروپاتی محیطی اشاره کرد. با ابتلا به نوروپاتی محیطی، بروز علائمی مثل داغی زیر پا در شب اصلاً دور از انتظار نیست. درد و سوزش، بی‌حسی دست و پا، ضعف عضلانی و… از دیگر علائم نوروپاتی محیطی‌اند.
اختلال در هماهنگی و مشکل در برقراری تعادل، کاهش مهارت‌های حرکتی، احساس درد، خستگی و لرزش در عضلات و ضعف عضلانی از دیگر عوارض شیمی درمانی است که سلامت سیستم عصبی و عضلانی بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
گفتنی است استفاده از برخی داروهای شیمیایی مورد اعتماد که معمولاً برای درمان بیماری‌هایی مثل تشنج و اچ آی وی تجویز شده اند، می‌تواند موجب آسیب‌های عصبی شود و علت داغی زیر پا در شب باشد.

علت داغی کف پا در شب در طب سنتی

طب سنتی به سوال دلیل سوزش کف پا در شب چیست پاسخ داده است. دلیل سوزش کف پا در شب در طب سنتی، وجود عفونت در بدن است. البته باید بدانید بیماری‌های عفونی با علائم مختلفی ظاهر می‌شوند که یکی از آن‌ها سوزش و زیر پا است.
عفونت، در هر نقطه از بدن ممکن است ایجاد شود. در واقع برای آنکه عفونت مسبب داغی زیر پا باشد، الزاماً قرار نیست این عفونت پاها را درگیر کند. بیماری لایم، سیفلیس، ایدز و زونا از رایج‌ترین بیماری‌های عفونی‌اند که ابتلا به آن‌ها دلیل داغی زیر پا در شب در طب سنتی است.

 

آشنایی با روش‌های درمان داغی کف پا در شب

پاسخی که به سوال”علت داغی کف پا در شب چیست” می‌دهید، بسیار مهم است. در واقع این پاسخ، مشخص می‌کند که بهترین روش برای درمان سوزش کف پا کدام است. پزشکان برای درمان داغی زیر پا و کاستن از علائم آن، از روش‌های ساده‌تر آغاز می‌کنند و چنانچه نتیجه بخش نبود، به سراغ شیوه‌های پیچیده‌تر خواهند رفت.
به طور مثال:

  • توصیه به داشتن رژیم غذایی مناسب و تغییر داروها در صورت ابتلا به دیابت

  • تجویز داروهای ضد قارچ برای بهبود وضعیت پای ورزشکاران

  • تجویز داروهای کاهش دهنده درد عصبی

  • توصیه به استفاده از کفش راحت‌تر

  • یک درجه اصلاح در کفش شما

  • تجویز مکمل ویتامین ب

  • تجویز داروهای تیروئید

پزشک شما برای درمان دردهای شدید و غیر قابل تحمل عصبی، ممکن است به سراغ روشی برود به نام تحریک عصبی. تحریک عصبی در مواردی بسیار کمک کننده است و نتایج مثبتی دارد.
تحریک عصبی با:

  • لیزر

  • نوردرمانی

  • مغناطیس درمانی

  • تحریکات الکتریکی عصبی

  • طب سوزنی و دیگر درمان‌های جایگزین

اگر داغی زیر پا و سوزشی که احساس می‌کنید، چندان آزاردهنده نیست، خودتان می‌توانید دست به کار شوید و به جای اینکه به پزشک مراجعه کنید، درمان‌های خانگی را امتحان کنید.
به عنوان مثال

  • ماساژ دادن

ماساژ دادن پاها، از ساده‌ترین روش‌های درمان سوزش کف پا در شب است. ماساژ دادن راهی برای بهبود گردش خون است.

  • قرار دادن پاها در حمام یخ

اگر پاهای خود را به مدت چند دقیقه در حمام یخ و آب سرد قرار دهید، سوزش کف پا کاهش می‌یابد. البته این روش، مناسب مبتلایان به اریترومیالژیا نیست و به پوست آن‌ها آسیب می‌رساند.

  • مصرف مکمل زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است و می‌تواند درد عصبی را تا حدودی کاهش دهد. کورکومین، خاصیت ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. از این رو برای کاهش علائم عصبی می‌توان روی آن حساب کرد.

  • قرار دادن پاها در محلول آب سیب یا نمک اپسوم

نمک اپسوم یا سولفات منیزیم، یک ترکیب خالص معدنی است که برای از بین رفتن داغی و سوزش زیر پا بسیار مفید است. البته اگر دیابت دارید، قبل از امتحان کردن این روش، نظر پزشک‌تان را جویا شوید.

  • استفاده از کرم موضعی حاوی لیدوکائین یا کپسایسین

آنطور که تجربه نشان داده، استفاده از چسب لیدوکائین برای تسکین درد اریترومیالژیا بسیار موثر و مفید است. شما می‌توانید با استفاده از این چسب یا کرم‌های موضعی دارنده لیدوکائین، سوزش کف پا در شب را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

هدف ما از گردآوری این نوشتار، پاسخ دادن به سوال “علت داغی کف پا در شب چیست” بود. علت داغی کف پا در سالمندان، علت داغی کف پا در شب در طب سنتی، علت داغی و سوزش کف پا، درمان آن و… از موضوعاتی بود که مفصلاً به آن پرداخته شد.
اگر شما هم از داغی و سوزش زیر پا رنج می‌برید و این مسئله، فعالیت‌های روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده، حتماً به پزشک مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید. داغی زیر پا در شب، حتماً دلیلی دارد و خبر از یک مشکل در قسمتی از بدن می‌دهد.
یک متخصص مجرب حتماً شما را برای پیدا کردن علت و روش درمان سوزش زیر پا راهنمایی خواهد کرد. با توجه به اینکه کلینیک تخصصی ما در این زمینه فعالیت دارد، شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید و از خدمات ارزشمندی که برایتان در نظر گرفته‌ایم بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید