درد کف پا از چیست

پاسخ به سؤال درد کف پا از چیست ساده نیست، زیرا پا یکی از قسمت‌های پیچیده بدن است و دلایل مختلفی ازجمله یک روز پر کار و پرفشار تا موارد جدی مانند آسیب‌های عصبی، شکستگی‌ها و… می‌توانند دلیل درد کف پا باشند. آنچه مهم است این است که در صورت ادامه یافتن درد کف پا بیش از چند روز حتماً در اسرع وقت به یک مرکز تخصصی ارتوپدی خوب مانند مرکز ما مراجعه کنید تا با ارزیابی‌های کامل توسط پزشکان متبحر علت درد کف پای شما مشخص و درمان مناسب انجام شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم درد کف پا از چیست و چه مسائلی ممکن است باعث ایجاد آسیب در کف پا بشود؟

درد کف پا از چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند باعث درد کف پا شوند. پوشیدن کفش‌های نامناسب می‌تواند برخی از مشکلات را به وجود آورده و یا مشکلات موجود را تشدید کرده و باعث درد کف پا شود. کفش‌هایی که مناسب هستند و به‌خوبی از پا حمایت می‌کنند، می‌توانند از تحریک مفاصل پا و پوست جلوگیری نمایند. مشکلات کف پا به قسمت‌های مختلف آن مانند پاشنه، اعصاب، انگشتان پا، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل پا مرتبط است و آسیب در هرکدام از این قسمت‌ها می‌تواند این درد یا احساساتی مانند گزگز، بی‌حسی و… را ایجاد کند. ازجمله مهم‌ترین دلایل ایجاد درد کف پا عبارت‌اند از:

خار پاشنه پا

خار پاشنه نوعی رشد استخوانی روی استخوان پاشنه پا است. این عارضه همیشه به شکل مشخص خودش را نشان نمی‌دهد، یعنی وقتی متخصص ارتوپد تشخیص می‌دهد شما دچار خار پاشنه شده‌اید لزوماً خاری را احساس نمی‌کنید. علت اصلی خار پاشنه ایجاد آسیب در فاشیای پلانتر است که یک باند بلند بافت همبند از پاشنه تا توپ پا است و آسیب به آن باعث التهاب کف پا و درد کف پا می‌شود. این بافت همبند قوس پا را به شکلی که هست نگه ‌داشته و در حین فعالیت به‌عنوان یک ضربه‌گیر عمل می‌کند.

اگر فاشیای کف پا به دلایلی مانند دویدن، پوشیدن کفش‌های نامناسب یا اضافه‌وزن، بیش‌ازحد کشیده شود، باعث التهاب و درد در کف پا خواهد شد. باگذشت زمان، بدن در پاسخ به این استرس استخوان‌های اضافی می‌سازد که منجر به خار پاشنه می‌شود. درمان این بیماری تنها با مراجعه به متخصص ارتوپد و بعد از تشخیص نهایی قابل انجام است.

میخچه در پا

میخچه یک نوع رشد پینه‌ای است که معمولاً در بالای انگشتان پا ایجاد می‌شود. این آسیب بیشتر به دلیل استفاده بیش‌ازحد از پا، فشار زیاد روی پا و استفاده از کفش‌ها و کفی‌های نامناسب ایجاد می‌شود؛ بنابراین یکی از پاسخ‌های درد کف پا از چیست می‌تواند میخچه باشد که ناراحتی و درد شدیدی ایجاد می‌کند.

بونیون

بونیون به نوعی برآمدگی استخوان یا بافت گفته می‌شود که در اطراف مفصل پا است. بونیون‌ها ممکن است در پای انگشت شست پا یا در پای انگشت کوچک پا ایجاد شوند و معمولاً زمانی رخ می‌دهند که مفصل پا در یک مدت‌زمان طولانی تحت ‌فشار قرار بگیرد؛ بنابراین زنان به دلیل استفاده از کفش‌های نوک‌تیز و تنگ بیشتر از مردان دچار این آسیب می‌شوند. بونیون‌ها همچنین ممکن است به دلیل آرتروزی که اغلب مفصل شست پا را درگیر می‌کند، ایجاد شده باشد.

نورومای مورتون

نورومای مورتون یکی از انواع نوروما یا آسیب‌های عصبی است که به معنی تجمع بافت خوش‌خیم (غیر سرطانی) در اعصاب بین استخوان‌های بلند پا می‌باشد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که دو استخوان به هم مالیده می‌شوند و عصب بین آن‌ها فشرده خواهد شد. اغلب، نوروما بین استخوان‌های انگشت سوم و چهارم پا ایجاد شده و باعث ایجاد درد می‌شود. نورومای مورتون معمولاً باعث تورم، حساسیت و درد به طور همزمان می‌شود. اگر درد شدید شود، ممکن است علائمی مانند سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و سوزش در انگشتان پا را نیز حس کنید. علائم نوروما بعد از ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی بدتر می‌شود و یا اگر در حالت عادی علائم آن مشخص نشوند ،در این زمان‌ها ظاهر خواهند شد.

انگشت چکشی

انگشت چکشی بیشتر در شست پا ایجاد می‌شود و وضعیتی است که در آن انگشتان پنجه نرم شده و مفصل میانی انگشت آسیب‌دیده بیرون می‌زند. استفاده از کفش‌های تنگ که روی این ناحیه فشار وارد می‌کنند، اغلب وضعیت علائمی مانند درد را تشدید می‌کنند.

پیچ‌خوردگی مچ پا

پیچ‌خوردگی مچ پا که به دلیل آسیب به رباط‌های پا در مچ پا رخ می‌دهد یکی از موارد بسیار شایع است که می‌توان در پاسخ به سؤال درد کف پا از چیست بیان کرد. رباط‌ها نوار‌های محکمی از بافت الاستیک می‌باشند که وظیفه اتصال استخوان‌ها به یکدیگر را دارند. اگر مچ پا فراتر از محدوده حرکتی خود بچرخد، باعث ایجاد این آسیب شده و درد را در اطراف خود و حتی کف پا گسترش می‌دهد. به این حالت رگ به رگ شدن هم می‌گویند. علائم پیچ‌خوردگی بستگی به شدت کشیدگی یا پارگی رباط‌ها شامل تورم، درد یا کبودی است و بهتر است حتماً توسط متخصص ارتوپد مورد درمان قرار گیرد تا بعداً دچار عوارض پایدار مانند درد‌های مزمن ناشی از عدم درمان صحیح نشوید.

شکستگی‌های پا و شکستگی‌های استرسی

قسمت پایینی پا بخش زیادی از وزن ما را تحمل می‌کند، بنابراین اگر وزنمان زیاد باشد و یا به دلیل برخی از فعالیت‌ها فشار بیش‌ازحدی به این ناحیه وارد شود، استخوان‌هایی که در آن وجود دارند مانند استخوان انگشتان و پاشنه پا دچار شکستگی‌ها و ترک‌خوردگی‌های استرسی خواهند شد که می‌تواند باعث ایجاد درد در کف پا نیز بشود. همچنین ممکن است مفصل مچ پا دچار شکستگی شود که یک آسیب جدی است و نیاز به درمان فوری دارد. این نوع شکستگی‌ها معمولاً باید برای بی‌حرکت کردن قسمت آسیب‌دیده گچ گرفته شوند و در موارد خیلی شدید نیاز به جراحی خواهد بود. شکستگی‌های دیگری نیز ممکن است در استخوان متاتارس، انگشتان و… اتفاق بیفتند که موجب درد کف پا شوند.

آسیب به تاندون آشیل

تاندون آشیل درواقع بزرگ‌ترین تاندون موجود در بدن است که ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. درصورتی‌که این تاندون مورد آسیب قرارگرفته و دچار پارگی شود، التهاب و درد شدیدی را در نواحی مرتبط ازجمله کف پا ایجاد خواهد کرد که نیازمند درمان ارتوپدی است. معمولاً این آسیب در اثر استفاده بیش‌ازحد از ماهیچه‌های پا و ساق پا رخ می‌دهد. ازجمله علائم آن می‌توان به درد خفیف بعد از فعالیت‌های ورزشی اشاره نمود که به‌مرور بدتر خواهد شد. سفت شدن بعد از گرمی تاندون و تورم نیز از علائم دیگر این آسیب هستند.

بیماری‌های عروقی

نحوه جریان خون در عروق خونی و سلامت این عروق می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن ازجمله ساق پا و پا تأثیر بگذارد. یکی از دلایل ایجاد درد کف پا می‌تواند بیماری‌های عروقی باشند که یا هنوز تشخیص داده نشده‌اند و یا تشخیص انجام ‌شده، اما درمان به‌درستی انجام ‌نشده است.

توجه داشته باشید که به طور کلی عوامل بسیار متعدد دیگری نیز می‌توانند منجر به ایجاد درد کف پا شوند که ما سعی کردیم، اکثر آن‌ها را بصورت کامل بررسی کنیم. برخی دیگر از مواردی که می‌توانند باعث ایجاد درد کف پا شوند، عبارتند از:

• متاتارسالژیا (متاتارس‌ها به استخوان‌هایی گفته می‌شود که انگشتان پا را به مچ پا وصل می کنند. در صورت استفاده بیش از حد و یا برخی ورزش‎ها، بیماری آرتروز، کفش نامناسب و … ملتهب و دردناک می‌شوند.)
  • صافی کف پا
  • گودی بیش از حد کف پا
  • بیماری‌های پوستی کف پا مانند خشکی بیش از حد و قارچ
  • مشکلات دیسکوپاتی کمر
  • انواع نوروپاتی مانند نوروپاتی دیابتی که باعث سوزش و درد کف پا می‌شود.
  • مشکلات پاشنه پا مانند فت پت سندروم
  • اختلالات و مشکلات استخوانی
  • دررفتگی‌های مفصل‌های ریز و درشت مانند مفصل لیسفرانک، مفصل شوپارد و …
  • عفونت‌های مختلف در کف پا می‌توانند باعث ایجاد درد شوند.
  • گیرافتادگی اعصاب مانند سندروم تونل تارسال
  • ضربات یا شکستگی‌های ناشی از برخی حوادث ناگهانی مانند سقوط یا تصادف و آسیب به برخی قسمت‌ها مانند متاکارپال

احساس درد در کف پا چگونه است؟

اگر شما فرد فعالی در زندگی باشید، هرگونه درد کف پا که بیش از یک الی دو روز طول بکشد می‌تواند شما را اذیت کرده و برنامه روزانه شما را مختل کند. این درد ممکن است تنها به‌صورت درد باشد و یا همراه با احساسات دیگری ازجمله سوزن‌سوزن شدن، گزگز، بی‌حسی و ضعف خودش را نشان دهد. با توجه به اینکه این علائم همراه با درد می‌تواند نشان‌دهنده یک آسیب بسیار جدی مانند آسیب‌های عصبی ناشی از برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و یا حتی آسیب‌های فتق دیسک باشد، باید در اسرع وقت در یک مرکز ارتوپدی معتبر توسط متخصصان ارتوپد باتجربه موردبررسی قرارگرفته و بعد از تشخیص دقیق، درمان مناسب انجام شود.

روش‌های درمان درد کف پا

اینکه چه روشی برای درمان درد کف پای شما مناسب است به علت ایجاد این درد بستگی دارد؛ بنابراین ابتدا باید به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه مراجعه کنید تا با بررسی‌های کامل و انجام آزمایشات موردنیاز و برخی از عکس‌برداری‌ها بتواند علت دقیق درد پای شما را تشخیص دهد و بعد روش مناسبی را برای درمان درد کف پای شما اتخاذ کند؛ اما به‌طورکلی روش‌های درمانی که برای این نوع درد‌ها استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

• استفاده از کفش‌ها و کفی‌های مناسب که توسط ارتوپد تجویز شده باشد. این کفش‌ها و کفی‌ها در بهترین نوع و با استاندارد بالا در مرکز ارتوپدی ما قابل‌دسترس هستند که جهت تهیه می‌توانید با لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با ما در ارتباط باشید.
  • پرهیز از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند، نوک‌باریک و تنگ به مدت طولانی
  • ماساژ درمانی توسط افراد متخصص در این زمینه
  • انجام برخی حرکت‌های ورزشی تجویزی توسط متخصص ارتوپد که معمولاً با ابزار کمکی انجام می‌شود.
  • استفاده از دارو‌های مسکن بدون نسخه یا با نسخه که پزشک تجویز می‌کند.
  • گچ گرفتن یا آتل‌بندی برای بی‌حرکت نگه‌داشتن استخوان‌ها و مفصل‌ها جهت ترمیم
  • جراحی در صورت شدید بودن و اورژانسی بودن آسیب ایجاد شده
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب جهت کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت

همان‌طورکه ملاحظه کردید در پاسخ به سؤال درد کف پا از چیست باید بگوییم درد کف پا می‌تواند از یک خستگی و فشار ساده ناشی از یک روز پرکار تا مسائل جدی‌تر مانند آسیب‌های عصبی یا شکستگی‌های استرسی و… متفاوت باشد؛ بنابراین درصورتی‌که درد و ناراحتی در کف پای شما بیش از دو الی سه روز طول کشید، حتماً در اسرع وقت به یک مجموعه ارتوپدی خوب مانند مجموعه ما مراجعه نموده تا با ارزیابی‌های کامل علت آن مشخص و درمان مناسب انجام شود. توجه داشته باشید که به دلیل ظرافت استخوان‌های قسمت پایینی پا و اجزای پیچیده آن اگر برای تشخیص علت درد در کف پا به مراکز نامعتبر مراجعه کنید، احتمال مخفی ماندن برخی آسیب‌ها وجود دارد که به‌مرور شدید شده و می‌تواند عوارض ناخوشایندی مانند درد‌های ماندگار در آینده را برایتان ایجاد کند.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.