دیسک کمر و بی حسی پا

منظور از دیسک کمر بیماری دیسک کمر بوده و بی حسی پا یکی از روش هایی است که افراد پاراستزی را با این کلمه عنوان می کنند. یکی از عواملی که سبب احساس درد در پا می شود ناشی از علائم دیسک کمر می باشد که سبب ایجاد التهاب و فشار مستقیم روی دیسک بیرون زده می گردد. این فشار می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و فشار به اعصاب نخاعی و اندام های تحتانی است که در برخی موارد منجر به بی حسی در ناحیه مچ، ساق و انگشتان پا می شود. مشکلات دیسک کمر ممکن است سبب بروز مواردی چون تنگی نخاع کمر، اسپوندیلولیستزیس یا لیز خوردگی مهره و دیسک کمر گردند. دیسک کمر معمولا در سنین بالای 40 سال رخ می دهد و سبب ناراحتی های روحی و جسمی خواهد شد. در بیشتر افراد علائم اولیه دیسک، ضعف عضلات در قسمت های کمر و شکم می باشد. پس از آن دیسک ضعیف و در اثر فشار ناگهانی، جابه‌جا می شود و سبب ایجاد درد در ناحیه کمر، ساق پا و ران می شود. البته ممکن است درد موضعي در ناحيه كمر در همه افراد وجود نداشته باشد. ابه دلیل این که فشار پایدار به عصب می تواند منجر به از بین رفتن اعصاب شود، بنابراین حائز اهمیت است که این فشار مورد بررسی قرارگیرد. در صورت عدم مراجعه زود هنگام به کلینیک های تخصصی و درمان این مشکل، ممکن است باعث آسیب عصبی دائمی و از دست دادن قدرت در پشت ساق‌ها و ران‌های داخلی شود.

دیسک کمر و بی حسی پا

علائم دیسک کمر در پا

بسیاری از افراد اطلاع ندارند که درد در اندام تحتانی (پا) نیز می تواند به دیسک کمر مرتبط باشد. اما در واقع   منشا اعصابی که باعث حرکت اندام های تحتانی می شوند، از کمر بوده و وارد اندام های تحتانی شده و سبب ایجاد علائم دیسک کمر در پا می شود. در اندام تحتانی سه عصب وجود دارد که منشا آن ها ریشه های عصبی در کمر می باشد.  این عصب ها شامل عصب اوبتوراتور، عصب فمورال و عصب سیاتیک می شوند. در مهره های چهار و پنج دیسک شایع تر است. درد سیاتیکی از کمر آغاز و به پشت باسن و سپس به پشت ران و یا قسمت خارجی ساق پا ادامه می یابد. دیسک های مهره های دو و سه ریشه عصبی در مهره سه را تحت فشار قرار می‌دهد و درد آن در مسیر عصب فمورال (دردی که از کمر به جلوی ران تا زانو تیر می کشد) خواهد بود.

انواع دیسک کمر و بی حسی پا

دیسک کمر شدید و پارگی دیسک

در دیسک کمر شدید ممکن است بیمار از درد شدید کمر رنج ببرد و این درد به باسن و پاشنه نیز منتشر گردد. همچنین ممکن است سبب ضعف و بی حسی در پاها، کاهش میل جنسی و اختلالات ادراری گردد.

فتق دیسک بین مهره ای

فتق دیسک (بیرون زدگی دیسک کمر از محل طبیعی خود) زمانی رخ می دهد که هسته درونی دیسک به هسته خارجی آن فشار وارد کند یا به بیرون درز پیدا کند. این خود سبب می شود به ریشه عصب فشار وارد گردد. بسته به محل فتق علائم دیسک کمر در پاها متفاوت خواهد بود. ممکن است فتق دیسک کمر در بعضی افراد دردی در کمر ایجاد نکند ولی سبب ایجاد درد در پا و ناحیه ساق پا و ران شود. بنابراین دیسک می تواند سبب ایجاد درد در ساق پا و ران و باسن شود ولی منشا اصلی این درد در کمر می باشد.

درمان فتق دیسک کمر

برای درمان مربوط با درد پا نیازی به جراحی نمی باشد و به صورت غیر جراحی قابل درمان خواهد بود. اما ممکن است برای برداشتن بخشی از دیسک و کاهش فشار بر عصب نیاز به عمل میکرودیسککتومی باشد. با توجه به اهمیت موارد فوق، در مورد تشخیص دیسک کمر در پاها باید به این نکته توجه شود که علت درد پا باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. در صورتی که درد پا به دلیل مشکل در قسمت تحتانی کمر باشد، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

جهت جلوگیری از ایجاد فتق دیسک بین مهره‌ای، داشتن شرایط مطلوب در محیط کار و آموزش تکنیک های صحیح نشستن و راه رفتن برای اعمال فشار کمتر به ستون فقرات لازم می باشد. در صورتی که پس از گذشت بیش از یک ماه از درمان بیمار مبتلا به فتق دیسک، بهبودی کامل حاصل نشود و درد شدید در پاها احساس گردد و بیمار نتواند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد، انجام جراحی توصیه می گردد.

دیسک دژنراتیو کمر

از رایج ترین علامت های بیماری دیسک دژنراتیو کمری، داشتن کمردرد خفیف و به طور مداوم است که ممکن است طی چند روز شدت یابد. به طور کلی علائم آن متفاوت است اما علائم شایع آن شامل درد شدید در محل دیسک آسیب دیده، کمردرد، درد در کشاله ران و باسن می باشد. این درد معمولا با  احساس ضعف و کسل بودن همراه خواهد بود.

توصیه های مهم برای بهبود بی حسی پا در اثر دیسک کمر

برای بهبودی بی حسی پا در اثر بیماری دیسک کمر، بیمار موظف است در کنار مصرف دارو و انجام تمرینات ورزشی کارهای دیگری را نیز برای بهبودی انجام دهد. از جمله توصیه های مهم برای درمان بی حسی در پاها شامل موارد زیر می باشد:

چنانچه توجه کرده باشید، بی حسی در پاها زمانی که خم و راست شوید تشدید می گردد. فرد مبتلا به دیسک کمر، باید تا حد امکان از انجام این کار خودداری نماید و در صورتی که مجبور به خم شدن است، از خم کردن کمر پرهیز کرده و با زانوها خم شود.

بهتر است تا زمانی که علائم بی حسی و گزگز برطرف نشده، از بالا و پایین رفتن از پله خودداری شود. بالا و پایین رفتن از پله ها از محرک های اصلی بروز علائم بی حسی و ضعف در اندام ها می باشد.

از نشستن طولانی مدت پرهیز شود. زیرا نشستن طولانی مدت از اصلی ترین دلایل ابتلا به دیسک کمر می باشد.  افراد مبتلا به دیسک کمر باید به این نکته توجه داشته باشند، که پس از بیست دقیقه نشستن، پنج دقیقه راه بروند. حتی افراد سالم نیز نباید بیش از یک ساعت بنشینند. همچنین نشستن روی زمین برای دیسک کمر مضر بوده و باعث تحریک علائم بی حسی وگزگز در پاها می شود.

پیاده روی و راه رفتن طولانی مدت نیز مانند نشستن طولانی مدت برای افراد مبتلا به دیسک کمر توصیه نمی گردد. به هیچ عنوان فرد مبتلا به بی حسی نباید بیش از 150متر راه برود زیرا راه رفتن عصب ها را بیشتر تحت فشار قرار می دهد.

استفاده از دستشویی فرنگی نیز از جمله کارهای تاثیرگذاری است که بسیاری از متخصصین ستون فقرات به آن تاکید می کنند.

با وجود این که تغذیه تاثیری در کم کردن درد بیمار ندارد، اما جهت بهبودی سریع تر، توصیه می شود غذاهایی که حاوی ویتامین دی و کلسیم است بیشتر مصرف شود.

روش صحیح خوابیدن در کم کردن درد و علائم دیسک کمر تاثیرگذار خواهد بود. بهترین روش خوابیدن به پشت و قرار دادن بالش در زیر زانوها می باشد.

بيشتر دردهايي كه در ناحيه کمر و پا ايجاد مي شوند، توسط بیماری هایی ایجاد می شوند که تشخیص و درمان آن ها توسط متخصصین ارتوپدی صورت مي گيرد. اگر در صورت داشتن درد و علائم سريعا به پزشك متخصص ارتوپد در كلينيك هاي تخصصي مراجعه شود، این بیماری بدون جراحی بهبود پیدا خواهد کرد. تنها مواردي به جراحي ختم مي شوند كه فرد ديرتر از موقع به كلينيك هاي تخصصي مراجعه مي كند. عوارض ديسك كمر شامل فلج دائم، عدم كنترل ادرار و مدفوع است كه همگي اين ها با مراجعه زودهنگام و روش هاي درماني قابل پيشگيري خواهند بود.  از آنجایی که بی حسی پا از علائم بیماری های عروقی و مشکلات ناشی از فشار روی عصب ایجاد می شود علت آن حتما باید توسط متخصص برسیی شود.  بنابراين با مراجعه زود هنگام به كلينيك هاي تخصصي ارتوپدي و درمان دیسک کمر و بی حسی پا از مشكلاتي كه ممكن است اين درد ها در آینده براي فرد به وجود آورند جلوگيري نماييد.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.