پا درد نشانه چیست

پا درد نشانه چیست پاسخ به سؤال پا درد نشانه چیست بسیار دشوار است؛ زیرا پا‌ها قسمت‌های پیچیده‌ای هستند که از بخش‌های مختلف استخوانی، رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات و… تشکیل شده‌اند و آسیب به هرکدام از آن‌ها می‌تواند باعث درد شود. گاهی نیز پا درد نشانه یک آسیب جدی‌تر مانند فتق دیسک کمر و یا بیماری‌های زمینه‌ای است. در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین مواردی که درد پا می‌تواند علائمی از بروز آن‌ها باشد را برایتان بگوییم.

پا درد نشانه چیست

پا درد نشانه چیست؟

آناتومی پا پیچیده است و پا قسمتی است که وزن بدن را تحمل می‌کند. درنتیجه در برابر فشار و در برابر عوامل محیطی یا داخلی بدن می‌تواند مورد آسیب قرار بگیرد و درد رایج‌ترین علامتی است که نشان می‌دهد مشکلی در پا یا اندام مرتبط مانند دیسک‌های کمری به وجود آمده است.

به طور کلی پا درد در یک نقطه می‌تواند از بافت و اجزای مربوط به همان منطقه باشد یا درد ارجاعی بوده و به دلیل آسیب در نقاط دیگر به پا انتقال داده شده باشد. دردهای تیرکشنده و ارجاعی ممکن است ناشی از تحریک مستقیم یکی از عصب‌های عبوری در پا باشد یا به دلیل التهاب یا فشار فیزیکی باشد که این دردها انواع مختلفی دارند.

بنابراین پاسخ‌های متعددی می‌توان به سؤال پا درد نشانه چیست داد و نمی‌توان مورد خاصی را یافت که برای همه افراد مشترک باشد و تنها متخصص ارتوپد بعد از بررسی‌های دقیق می‌تواند به شما بگوید پا درد شما نشانه چیست؟ بااین‌حال در اینجا می‌خواهیم مهم‌ترین مواردی که پادرد می‌تواند علائمی از آن‌ها باشد را برایتان شرح دهیم.

دردهای ناشی از آسیب در خود پا

تیپیک ترین پادردها ناشی از آسیب منطقه‌ای شامل شکستگی، دررفتگی، ضرب دیدگی، استفاده بیش از حد یا Over use، تاندینوز، تاندینیت، التهاب عضلات و … است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

انواع شکستگی

درصورتی‌که پا در برابر آسیب‌ها و ضربه‌های شدید مانند سقوط یا تصادفات سخت قرار بگیرد،  ممکن است در یک نقطه یا چند نقطه دچار شکستگی شود. معمولاً شکستگی علاوه بر درد شدیدی که ایجاد می‌کند با تورم و کبودی همراه است و گا‌هاً توانایی حرکت را به‌طور کامل از بیمار می‌گیرد و بیشتر افراد متوجه آن می‌شوند؛ اما گاهی نیز شکستگی رخ داده است و این علائم به‌طور کامل ایجاد نمی‌شوند؛ در نتیجه درصورتی‌که مشکوک به شکستگی هستید حتماً باید به اورژانس مراجعه کنید تا بعد از عکس‌برداری در صورت شکستگی اقدامات لازم انجام شود. اگر پا شکسته باشد یا استخوان‌ها ترک برداشته باشند و درمان صحیح برایشان انجام نشود، عوارض طولانی‌مدتی مانند درد‌های مزمن و شدید، آرتروز و… برایتان ایجاد خواهند شد. به‌طورکلی نیز شکستگی‌های واضح موارد اورژانسی هستند که سریعاً باید مورد درمان قرار بگیرند.

انواع پیچ‌خوردگی و کشیدگی

رگ به رگ شدن و کشیدگی در ماهیچه‌ها و رباط‌های قسمت‌های مختلف پا، مانند پیچ‌خوردگی مچ پا، کشیدگی و یا اسپاسم عضلات، اغلب به دلیل استفاده بیش‌ازحد یا بعد از انجام فعالیت‌های بدنی شدید درحالی‌که عادت به این حجم از فعالیت نداشته‌اید، امری طبیعی است و باعث پادرد می‌شود و بعد از چند روز استراحت بهبود پیدا می‌کنند. البته برخی از این موارد مانند پیچ‌خوردگی مچ پا ممکن است به درمان‌های بیشتر مانند جا انداختن و گچ گرفتن جهت بهبود کامل نیاز داشته باشند. از علائم پیچ‌خوردگی می‌توان به درد، کبودی، تورم و از دست دادن توانایی حرکت اشاره نمود.

متاتارسالژی

متاتارسالژی به وضعیت دردناکی گفته می‌شود که بر متاتارس‌ها یعنی گروهی از ۵ استخوان در قسمت میانی پا تأثیر می‌گذارد. علائم این وضعیت التهاب در پایین پا بین قوس پا و انگشتان و درد در این قسمت‌ها می‌باشد. البته ممکن است در کنار این نشانه‌ها احساس سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و یا سوزش در پا یا انگشتان پا را نیز داشته باشید.

نورومای مورتون

نورومای مورتون گوی پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ضخیم شدن بافت در اطراف یکی از اعصاب منتهی به انگشتان پا خواهد شد. افرادی که به این وضعیت دچار می‌شوند دائماً احساس می‌کنند که در کفششان سنگریزه وجود دارد یا علائمی مانند سوزش، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در پا‌های خود دارند. درحالی‌که سایر اعصاب پا نیز ممکن است دارای نوروما باشند، شایع‌ترین نوروما همان نورومای مورتون است که بین انگشت سوم و چهارم رخ می‌دهد.

مشکلات کف پا

بسیاری از مشکلات در کف پا ازجمله پینه پا، میخچه، فرو رفتن ناخن‌ها به داخل گوشت و عفونی شدن آن‌ها، التهاب فاشیای پلانتر کف پا معروف به التهاب کف پا، خار پاشنه، صافی کف پا و موارد دیگری ازاین‌دست نیز می‌توانند باعث درد پا شوند. برخی از این موارد با دارو و برخی با جراحی برطرف می‌شوند. برای درمان آسیب‌هایی مانند کف پای صاف نیز باید از کفی‌ها و کفش‌های طبی مناسب طبق نظر متخصص ارتوپد استفاده کرد تا علائم درد پا زودتر بهبود پیدا کنند.

تاندونیت تیبیای خلفی

تاندون تیبیای خلفی هنگام راه رفتن از قوس پا حمایت کرده و آن را ثابت نگه می‌دارد. اگر این تاندون دچار التهاب یا پارگی شود و نتواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد، می‌تواند باعث درد شود. باگذشت زمان و عدم درمان این آسیب، به‌مرور قوس کف پا کاهش می‌یابد و درنتیجه چیزی به نام کف پای صاف ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت ایجاد کف پای صاف در بزرگ‌سالان همین بیماری و عدم توجه به درمان آن می‌باشد. از علائم آن نیز می‌توان به درد در قسمت داخلی پا یا مچ پا، درد در امتداد تاندون، درد در هنگام چرخش داخلی مچ پا و قرمزی، گرما و تورم این ناحیه اشاره کرد.

سایر علل درد پا عبارت‌اند از:

• سندرم تونل تارسال

• بیماری شریانی محیطی (گردش خون در خارج از قلب و مغز را مانند پا‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد).

• انواع تاول‌ها به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب و یا راه رفتن‌های طولانی‌مدت

• آسیب پای ورزشکار که نوعی عفونت قارچی در پوست است.

• عفونت‌های قارچی ناخن

• زگیل کف پا

دردهای ارجاعی در پا ناشی از آسیب‌های عصبی

دردهای ارجاعی که به دلیل ایجاد فشار بر عصب‌های کنترل کننده و عبوری در پا ایجاد می‌شوند نیز شامل دیسکوپاتی، گیرکردگی عصب‌ها، فشار بر عصب‌ها مانند سندرم تونل تارسال، سندرم باند ایلیوتیبیال، آسیب‌هایی که در عروق پا ایجاد می‌شوند، نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی ناشی از الکل، اختلالات ویتامینی است که در ادامه برخی از مهمترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

آسیب به دیسک‌های کمری و سیاتیک

فتق دیسک یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد پا درد و بخصوص علائمی مانند گزگز، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی در یک یا هردو پا هست که بیشتر با نام بیماری سیاتیک شناخته می‌شود؛ زیرا عصب سیاتیک که از پایین کمر به داخل پا‌ها عبور می‌کند در صورت فتق دیسک مورد فشار اضافی قرارگرفته و باعث ایجاد درد و علائم همراه با آن در لگن و پا می‌شود. البته به دلیل اینکه عصب سیاتیک به دو قسمت تقسیم می‌شود، علائم معمولاً بر یک‌طرف بدن تأثیر می‌گذارند.

انواع آرتریت

در پاسخ دیگر به سؤال پا درد نشانه چیست می‌توان به گروهی از بیماری‌ها به نام آرتریت اشاره کرد که انواع مختلفی دارند و بسیاری از اشکال شایع آرتریت، ازجمله استئوآرتریت، روماتیسم مفصلی و نقرس یا آرتریت کریستالی، می‌توانند روی پا تأثیر گذاشته و درد و التهاب ایجاد کنند. گاهی علاوه بر درد ممکن است علائم دیگری را نیز در صورت ابتلا به یکی از انواع آرتریت تجربه کنید. به‌عنوان‌مثال از شایع‌ترین علائم نقرس، درد شدید، قرمزی و تورم در انگشت شست پا است.

سایر دلایل دردهای ایجاد شده در پا

سایر دردهایی که ممکن است در پا ایجاد شوند، می‌توانند ناشی از بیماری‌ها و آسیب‌های زیر باشند:

• اختلالات و گرفتگی‌های عروقی
  • تنگی کانال نخاعی که میتواند باعث لنگش یا کلادیکیشن و درد در پا شود.
  • برخی از التهابات مانند التهاب مفصل زانو که این التهابات ممکن است ناشی از ضربه و تخریب باشند یا ناشی از برخی بیماری‌های زمینه ای التهابی مانند روماتوئید آرتریت یا حتی ناشی از عفونت‌هایی مانند سل استخوانی، آرتریت عفونی زانو
  • مشکلات قارچی و پوستی مانند فرو رفتن ناخن در انگشت
  • پارگی‌های تاندونی مانند پارگی تاندون ACL، پارگی تاندون PCL
  • تاندونیت‌های حاد و مزمن مانند تاندونیت آشیل، فاشیای پلانتر در کف پا
  • اختلافات Abnormal یا غیر طبیعی

همانطور که ملاحظه می‌کنید دلایل ایجاد درد پا بسیار متعدد هستند. بنابراین اگر درد پایی دارید که بیش از چند روز طول کشیده و با مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا نکرده است، حتما باید در اسرع وقت به یک ارتوپد خوب مراجعه نمایید.

برای درد پا باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

اگر دچار درد در قسمت‌های مختلف پا شده‌اید و علت آن را نمی‌دانید و همچنین درد بیش از چند روز ادامه پیداکرده است، بهترین کار مراجعه به یک متخصص ارتوپد خوب و باتجربه است تا با ارزیابی‌های کامل و انجام آزمایشات مورد نیاز نظیر عکس برداری با اشعه ایکس، بتواند علت دقیق درد پا را مشخص کرده و بهترین روش درمان را به شما ارائه دهد.

تشخیص علت درد پا

برای تشخیص علت درد پا، متخصص ارتوپد پای شما را به‌طور کامل موردبررسی قرار می‌دهد. پزشک از شما می‌پرسد که علائم از کی و چگونه شروع شده است؟ ممکن است پزشک از شما بخواهد چند حرکت ساده انجام دهید تا بهتر بتواند آسیب ایجاد شده را تشخیص دهد. گاهی اوقات نیز برای بررسی و تشخیص دقیق‌تر متخصص ارتوپد تصویربرداری با اشعه ایکس، ‌ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن، اسکن استخوان و یا سونوگرافی را برایتان تجویز خواهد کرد.

همان‌طورکه ملاحظه کردید پا درد می‌تواند نشانه آسیب‌ها و بیماری‌های بسیار مختلف و متفاوتی باشد که برخی از این آسیب‌ها جدی نیستند و با مراقبت‌های محافظه کارانه در منزل بعد از چند روز الی چند هفته بهبود پیدا می‌کنند؛ اما بعضی از درد‌های پا نیز مربوط به مسائل جدی‌تر هستند که باید توسط متخصص ارتوپد موردبررسی و درمان قرار بگیرند. از طرفی تعدادی از مسائلی که موجب درد پا می‌شوند مانند دیسک کمر به خود پا مربوط نیستند و در مورد این آسیب‌ها ممکن است متخصص ارتوپد شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد. به‌هرحال مهم است که در صورت ادامه‌دار شدن درد و سایر علائم مانند گزگز، بی‌حسی و… در هر قسمت از پا حتماً به یک متخصص ارتوپد در یک مرکز تخصصی ارتوپدی معتبر مراجعه کرده و موارد را پیگیری کنید تا در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم هرچه سریع‌تر انجام شوند

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.